Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Port Louis (Lorient) - St. Nazaire

Donderdag 19 oktober : De regenbuien  van vannacht zijn voorbij als we opstaan. Het is bewolkt, maar droog dus goed om op excursie te gaan. Onze navigatie brengt ons linea recta naar de Keroman in Lorient. Lorient is al eeuwen een belangrijke havenplaats en marinesteunpunt. In 1940 besloot Admiraal Karl Donitz er een onderzeeboot basis te vestigen, zodat zijn U boten (onderzeeĆ«rs) onderhoud en reparatie konden krijgen en weer snel inzetbaar waren op de Atlantische Oceaan. Ook in Brest en St. Nazaire werden dergelijke bases aangelegd. Als we uitstappen tussen de gigantische betonnen bouwwerken, die de tand des tijds goed hebben doorstaan zijn we erg onder de indruk. We merken ook dat we bij de oceaan staan, want er staat een fikse bries. In totaal zijn er in dit complex 5 bunkers gebouwd met een betonnen dakbedekking per bunker variĆ«rend tussen 1,5 tot wel 7,5 meter dikte. In totaal kon dit complex 27 onderzeeĆ«rs herbergen. Ondanks zware bombardementen van de geallieerden bleven de bunkers in tact tot het einde van de oorlog. In 1945 nam de Franse marine de basis over en deze deed dienst tot 1997. Nu is het complex deels in gebruik als museum en het grootste deel is in gebruik genomen door bedrijven die zich met scheepvaart bezighouden. We hebben het museum bezocht en ook de voormalige Franse onderzeeĆ«r Flore S645. Jeetje wat is zo'n onderzeeĆ«r krap en volgestopt met apparatuur. Je kunt je amper voorstellen dat er zo'n 50 bemanningsleden aan boord waren. Wel heel erg interessant om te zien en ervaren. In de haven lagen ook een heleboel grote zeilboten, die ongetwijfeld ook voor wedstrijden gebruikt worden. En natuurlijk waren er ook diverse vissersschepen, maar die lagen in een ander deel van de haven. Na onze toer zijn we weer op weg gegaan. Het is nog steeds droog en bewolkt. Tegen de avond arriveren we op een nette camperplaats in St. Nazaire. Als we even staan begint het flink te regenen en waaien. De weergoden willen ons zeker laten merken, dat er ook andere weersvarianten zijn. We zitten echter lekker warm en droog haha.

Elly

Je fotoā€™s en je verhaal leuk ,! Ik geniet ,,

Martine

Zonde dat weer. Hier idem.

Ria

Wat een belevenis , jullie zien veel van de wereld. Mooie fotos.