Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Jaca - Madrid (Getafe)

Maandag 23 oktober 2017 : Het was een frisse nacht in de Pyreneeën, maar het zonnetje lacht ons tegemoet bij het opstaan. De schoolkinderen kwetteren uitgelaten en de werkweek blijkt voor velen weer aangebroken. Tijdens het ochtendritueel schiet het in Godelive haar rug, dus Jaca verkennen zit er niet in. Dan maar op de bijrijdersstoel vandaag en Ben achter het stuur. Het grootste deel van de route verloopt over 4 baansweg, dus dat schiet lekker op tot we achter een breed zwaar transport komen onder begeleiding van de Guarda Di Traffico (verkeerspolitie) op motoren. Pas als de weg tijdelijk 3 rijstroken krijgt mogen we passeren. Wij rijden door erg uitgestrekte vlaktes, weinig bebouwing en behoorlijk dor. Ook zijn er hele stukken bergachtig, dus dan weer klimmen en later ook weer dalen. Het weer wordt steeds aangenamer en het zonnetje schijnt volop, dus even een zomers tenue aantrekken. Onderweg besluiten we om Madrid als stop te gaan doen. De NKC app geeft ons informatie, dat camping Alpha het gehele jaar geopend is en een prima uitvalsbasis is om Madrid te verkennen. Begin van de avond arriveren we bij de receptie. We kunnen ons verhaal in het Engels doen, dus da's gemakkelijk. Het blijkt niet druk met de trekkende kampeerders, ze zijn op 1 hand te tellen. Voldoende keuze voor de standplaats dus. Wel is er nogal wat drukte in de vakantiebungalows. Er blijkt ook een bar - cafetaria en een kleine campingsupermarkt open te zijn. Prima plekkie dus.

Dinsdag 24 oktober 2017 : Ook nu staan we weer op met de zon aan de hemel. De verwachtingen voor vandaag zijn prima droog en zonnig tot zo'n 25 graden. Onze weerman/-vrouw zou zeggen "zeer aangenaam voor de tijd van het jaar". Godelive voelt zich een stuk beter en beweegt weer wat soepeler. Bij de receptie halen we wat reisinfo en op 5 minuten lopen van de camping is de bushalte. We gaan op pad, en een paar minuten later staan we bij de bushalte, waar niet veel later de bus arriveert. Met het briefje met de reisinfo en in ons beste Spaans : "dos adultos Legazpi, por favor" blijken we voor € 2,00 p. p. mee te kunnen. Bij halte Legazpi moeten we overstappen in de metro. Eerst even de info lezen, die gelukkig ook in het Engels beschikbaar is, maar dan zo'n Spaanse kaartjesautomaat de baas worden. Na wat geklungel de hulp ingeroepen van een mevrouw met dienstkleding van de metro. Wij spreken geen Spaans en zij geen Engels, maar met behulp van een zinnetje uit het Spaanse boekje komen we eruit. We vinden de goede metrolijn en stappen uit op de Puerta del Sol in het centrum. Veel mensen op de been, maar ook een heleboel zwaar bewapende politie. Ondanks dat hebben we geen onprettig gevoel en begrijpen we dat Madrid niet op nieuwe aanslagen zit te wachten. We wandelen wat rond en genieten van de mooie gebouwen. Het wordt tijd voor de lunch en we kiezen een leuke zaak uit. We worden vriendelijk geholpen en het stokbroodje met Spaanse omelet (koude omelet met aardappel erin verwerkt) smaakt uitstekend. We gaan weer op weg, maar het lopen gaat Godelive nog niet echt lekker af. We besluiten om de bus touristic te nemen, zodat we zonder veel lopen toch de meest belangrijke plaatsen in de stad kunnen zien. Gezien het prachtige weer gaan we op bovenste laag in de bus zitten. Met de audio krijgen we de toeristische informatie in onze eigen taal. We maken zoveel mogelijk foto's, maar komen soms ogen te kort. We zien onderandere het Palacia Real (Koninklijk Paleis), Biblioteca Nacional (Nationale Bibliotheek), Templo de Debod (Tempel van Debod) een geschenk van Egypte voor de hulp van Spanje bij het ontruimen van de Aswan vallei en nog heel veel meer gebouwen. We proberen ook nog het Paleis van Sinterklaas te vinden, maar niets over te vinden. We vragen ons af of die oude grijsaard wel in Madrid woont of..... zou die man op een geheime locatie verblijven???? Na onze rondrit gaan we voor een drankje op een terras. Da's genieten en we laten alle indrukken op ons inwerken. Het klokje tikt verder en dus wordt het weer tijd voor de terugreis. Via de metro weer naar Legazpi en dan weer verder met de bus, maar dat duurt wel wat langer dan gepland. De bus heeft kennelijk vertraging en komt uiteindelijk zo'n 20 minuten later aan. We laten de chauffeur weer onze reisinfo zien en na wat fronzen geeft hij een teken dat we kunnen gaan zitten. Onderweg kiest de chauffeur duidelijk voor gas op de plank. De genoemde uitstapplaats staat niet op de reisinfo in de bus. Dan maar de info van NKC /Google maps als hulpmiddel gebruiken op de smartphone en hierdoor kunnen we vlakbij de camping uitstappen. Het is ondertussen wat laat geworden voor een eigengemaakte maaltijd, dus gaan we in het cafetaria wat eten. Een Spaanse variant van frietjes met in kleine stukjes gesneden Duitse worst en een pittige saus. Smaakt goed, maar het pilsje erbij is nodig om een en ander te blussen hahaha.

Woensdag 25 oktober 2017 : Vandaag kiezen we voor een echt dagje rust. Het is weer fantastisch weer en we genieten van het lekkere zonnetje. Ook tijd om wat te servicen en de camper weer een beetje schoon te maken. Morgen trekken we weer verder.

Martine Winkelmolen

Jammer van Godelieves rug, Hoop dat die rug weer snel herstelt.
Jammer van Jaca, het is een leuk stadje. Maar zo te lezen maakt Madrid alles goed.

Elly

Toch jammer dat die rug weer op speel. Ja Madrid is mooi! Jullie boffen toen wij er waren was het regen !

Ria

Jammer van je rug Godelieve.
Ik laat jullie even weten dat Leo de partner van Lenie afgelopen maandag is overleden. Erg triest.

Ad en Jenny

Hallo Godelive en Ben,
Gelukkig gaat het weer beter met Godelive's rug.
Pas goed op jezelf en geniet samen van het zomerse weer in Spanje.
We volgen jullie en genieten van de verhalen.
Tot het volgende avontuur en geniet ervan.
Groetjes Jenny en Ad.