Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Chefchaouen verkennen

Donderdag 2 november 2017: Gelukkig konden we vandaag wat langer slapen, want we hadden geen reisplan. Na het ontbijt even tijd voor een warme douche, maar dat betekent reserveren via de receptie want er is maar 1 warme douche beschikbaar. Kosten zijn 10 dirham (1 euro), dus daar kun je niet voor onder een koude gratis straal gaan staan nietwaar? Na wat gehannes met betalen, instructie hoe krijg ik warm water en wanneer ben ik aan de beurt uiteindelijk allemaal goed gekomen. Het is vandaag marktdag in Chefchaouen en dit betekent dat er kilometers lang in de straten stalletjes en matjes met van alles te koop zijn te zien. We besluiten aan het einde van de ochtend de markt op te gaan zoeken en dus gaan we weer via het bergpad naar de stad. Het begon met een grote groenten- en fruitmarkt, maar ook vis, kleding, huishoudelijke artikelen en levende kippen en alles wat je nog meer kunt verzinnen behalve dieren, werd verkocht. Heel veel vrouwen van buiten de stad probeerden kleine hoeveelheden groenten en fruit te verkopen. Veel vrouwen waren in zeer traditionele plattelandskleding gekleed: een rok, daarover een kleurige doek, een trui, daarover een kleurige doek of badhanddoek en dan een strohoed met kleurtjes tegen de zon; sommige vrouwen droegen nog weer een doek of badhanddoek over hun hoed. De meeste dames waren echter in een lang gewaad en een hoofddoek gehuld. Na ruim 1,5 uur door de straten met marktkramen gedwaald te hebben was het tijd om terug te gaan naar de camping voor de lunch. Er is nogal wat hoogteverschil in Chefchaouen en we waren al die tijd gedaald. We wisten ook niet precies waar we waren, dus we wilden terug met een taxi. Deze keer vonden we een 4 persoonstaxi: witte oude Suzuki busjes die in grote getale aanwezig waren. We vonden een busje dat ons voor omgerekend 3 euro naar de camping wilde brengen: deal! De chauffeur had haast en wilde te snel vertrekken, Godelieve wilde net instappen toen hij al begon te rijden. Uiteindelijk kwam alles goed en werden we netjes bij de camping afgeleverd. De middag besteed aan zon en geknutsel om alle internetmogelijkheden van Godelive en Ben werkend te krijgen en dankzij de handigheid van Martine was aan het eind van de middag alles in de lucht. Intussen probeerden diverse wilde katten in contact met onze Garfield en Snoopy te komen komen, maar dit werd niet echt op prijs gesteld. Garfield en een indringer vlogen elkaar zelfs een keer in de haren. Tegen de avond nog maar eens naar de stad gelopen om te eten, daar was het nog steeds erg druk, opvallend veel westers geklede tieners ook. We hebben genoten van een heerlijke kebabschotel. Morgen trekken we weer verder.

Elly

Nog niks gekocht op de markt niks voor jou ! HiHi

Ria

Wat een mooie belevenis.