Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Tinghir verkennen

Maandag 13 november 2017: Na het opstaan en de dagelijkse rituelen blijkt, dat martine gisteravond via internet en de documentatie wellicht een oplossing heeft voor ons satelliet probleem. De dames gaan samen aan de gang en Ben bedient wat knoppen in het satelliet paneel. Na een kwartiertje hebben we beeld en wel de volledige zenderlijst van Astra 3. Alhoewel we niet vaak TV kijken is het toch wel aardig om ’s avonds even nieuws of een ander programma te kijken, want het wordt al vroeg donker. Er wordt afgesproken dat we vandaag naar de soek (markt) van Tinghir gaan. Volgens Martine en Thieu moet deze vlakbij de camping zijn en nadat Thieu even met zijn fiets op verkenning is geweest, blijkt deze inderdaad vlakbij. We lopen de camping af, steken de straat over, lopen langs het busstation en even later kunnen we via een poortje de markt betreden. De markt is op een groot onverhard terrein en op het eerste gezicht komt het erg chaotisch over. Veel zelfgemaakte kramen en uitstallingen, je kunt er over de koppen lopen, schreeuwende marktlui (al dan niet voorzien van luidsprekers), rondrijdende voertuigen, zoals vrachtauto’s, busjes, personenauto’s, driewielers (soort bromfiets met laadbakje achterop), handkarren enz.enz. Er blijkt ook wel enigszins systeem in te zitten, want groente en fruit kramen staan bij elkaar, kleding, huishoudelijke artikelen etc. Ook blijkt er een ruim aanbod aan gebruikte spullen te koop, zoals huishoudelijke apparaten, gereedschap, kleding e.d. We wandelen over de markt en vallen soms van de ene verbazing in de andere. De kledingkramen zijn erg in trek bij de dames en er wordt gekeurd en soms gekocht. Na een paar uurtjes rondslenteren lopen we weer richting groenten en fruit voor onze eigen proviandkast. Je mag zelf je spullen selecteren in een wasteiltje en daarna laten wegen. Er wordt per kilogram verkocht, maar een teiltje met bv. tomaten, appels en mandarijnen is ook geen probleem. Het valt ons op dat de mandarijnen en sinaasappelen niet zo mooi egaal gekleurd zijn dan bij ons in de supermarkt. Er staat wel tegenover dat ze vaak nog zijn uitgerust met een takje met blaadjes, de schillen zijn wat dikker, maar het fruit is heerlijk van smaak. Terug naar de camping voor de lunch en even een time out. Na de koffie gaan Thieu en Ben op de fiets even Tinghir verkennen en ontdekken, dat daar ook marktjes worden ingericht. In de straten achter de hoofdstraat blijken nog veel onverharde wegen te zijn en het verkeer op de marktjes is ook een wirwar van claxonnerende voertuigen. Op de rotondes staan verkeersagenten toezicht te houden en de parkeerwachters met hun gekleurde hesjes en fluitjes begeleiden de automobilisten naar een parkeerplekje voor de bekende fooi. We fietsen terug naar de camping voor de aperitief, waarna het inpakken weer wordt opgestart. Morgen trekken we weer een stukje verder richting Tohdra kloof. Als het zonnetje ondergaat en we klaar zijn met klussen gaan we uit eten buiten de camping. Niet ver van de camping komen we in een mooi verlicht parkje met fonteinen. Omdat er een wind is opgestoken zijn er weinig mensen in het park, maar dat mag de pret niet drukken voor een mooi kiekje. We zoeken een restaurantje uit en genieten van een lekkere maaltijd. Er is weer een dag voorbij met veel indrukken en zoals gebruikelijk trekken wij ons terug voor een avondje privé in de eigen camper. Morgen weer een dag.

Martine Winkelmolen

leuk verslag van deze dag

Elly

Leuk !!Je dagen vliegen zeker voorbij?

Godelive

Idd de dagen ✈ vliegen voorbij. We hebben het ook heel druk ? ? ?.