Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Ounara – Marrakesh

Donderdag 30 november 2017: De gebeden van de Marokkanen en hun Koning zijn uitgekomen, want het heeft bijna de gehele nacht geregend en het regent nog steeds wanneer we wakker worden. We gaan vandaag verder richting Marrakesh, maar hoeven nu even geen servicing te doen wat lekker is met dit weer. Even wat brood halen bij een winkeltje net buiten de poort, betalen bij de receptie en klaar voor vertrek. Als we de poort uitrijden liggen er grote plassen op de weg en de lucht is grauw en grijs. De temperatuur ligt zo rond de 17 graden, wat ongeveer 10 graden kouder is dan enkele dagen tevoren in Agadir. Even iets warmer aangekleed en misschien is dat wel goed als voorbereiding op ons komende vertrek richting Nederland. Door de regendruppels en de ruitenwissers die heen en weer zwiepen is het lastig voor Ben om vandaag foto’s te maken, maar wat wat kunst en vliegwerk lukt het toch zo nu en dan. Godelive zit achter het stuur vandaag en laveert langs alle obstakels langs de weg en vooral in dorpen met markt is dat een klus waarbij je ogen tekort komt. Na een lange periode van droogte is er nu regen gevallen, maar blijkbaar zijn ze in Marokko daar ook niet geheel op berekend. Her en der zijn er modderstromen in het landschap en ook langs de huizen en de weg zijn er brede waterplassen. Zo zie je een Marokkaan met zijn fiets door het water worstelen, dan zie je weer een jongen keitjes in de waterplassen gooien. Ook de mensen op ezeltjes proberen zich tegen het natte weer te beschermen. Het landschap is soms uitgestrekt en bergen op de achtergrond en dan weer gecultiveerd met fruit boomgaarden, olijvenbomen en tuinbouwkassen. De route is prima, soms 4 dan weer 2 baans. Ook de bebouwing is weer enorm divers, want sommige nederzettingen zijn van simpele bouw met leem/stro afgewerkt en dan zie je weer luxe huizen in een ommuurde boomgaard of een dorp met huizen van diverse uitvoeringen, waarvan niet helder is of ze in aanbouw of in aftakeling zijn. Als we Marrakesh naderen gaan we nog even winkelen bij de Marjane (een Marokkaanse grote supermarkt keten). Dan rijden we richting Camping “Ourika Camp”, waar we ongeveer een half uurtje later aankomen. Onderweg zien we prestigieuze boulevards met fraaie lantaarnpalen en mooie gebouwen, want Marrakesh wil zich hier kennelijk goed op de kaart zetten. De camping is voor Marokkaanse begrippen schitterend, prachtig aangelegd met gras, bomen en bloeiende planten, een mooi (nog gevuld) zwembad, restaurant en terras en prima sanitaire voorzieningen. Een echte verademing na de soms simpele campings, maar gezien de tijd van het jaar niet echt druk bezet. Wij zullen hier 1 nacht blijven en dan verder richting centrum, zodat we daar gemakkelijk de bezienswaardigheden kunnen gaan bekijken.

Elly

Ja lieve mensen dat word echt wennen hier!