Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Marrakesh verkennen 1

Vrijdag 1 december 2017: Het is vanochtend nog steeds bewolkt, maar droog. We hoeven vandaag maar een kort stukje te rijden, dus we kunnen het rustig aan doen. Rond 11.00 uur vertrekken we richting centrum van Marrakesh, waar we ongeveer een half uurtje later arriveren. We hebben gekozen voor een mixed parking met elektriciteit voor de camper en staan bijna onder de minaret (toren) van de Koutoubia moskee, die het symbool is voor deze stad. Als we geïnstalleerd zijn lopen we richting het centrum, waar het inmiddels al wat drukker wordt op het Place Djemaa El Fna(wat betekent: “verzamelplaats van de ter dood veroordeelden” op grond van de geschiedenis) dat tegenover de eerdergenoemde moskee ligt. Marrakesh is gesticht in 1062 als vestingstad van de Almoraviden en groeide uit tot hoofdstad en handelsstad. In de loop van de geschiedenis kende Marrakesh vele hoogte en dieptepunten en is inmiddels geen hoofdstad meer, maar wel 1 van de 4 zogenaamde koningssteden (naast Meknes, Fes en Rabat = huidige hoofdstad). Als we een tijdje hebben rondgelopen is het tijd voor de lunch en strijken we neer op een terrasje. Het is aangenaam als het zonnetje schijnt, maar als die wegpiept moeten de vesten weer even aan. We spreken met Martine en Thieu, die inmiddels Marrakesh al redelijk als hun broekzak kennen, om een aantal bezienswaardigheden te gaan bezoeken. We wandelen allereerst een stukje door de Medina en treffen daar de inmiddels bekende winkeltjes met kruiden, kleding, sieraden, lederwaren etc. We wandelen voorbij de (smalle) ingang van Restaurant “Dar Assalam”, die er schitterend uitziet. Martine gaat aan de beveiliger vragen of we eens binnen mogen kijken en jawel we zijn welkom. Een vriendelijke dame leidt ons rond door dit schitterende etablissement met alle pracht en praal van “1001 nacht”, dat dagelijks te bezoeken is voor dinershows e.d.. In 1956 is er een Hitchcock film opgenomen en daar zijn ze nog erg trots op (terecht!). We wandelen verder door allerlei straatjes, passeren de Kasba moskee (12e eeuw) en gaan richting de Saadietengraven, die tot de belangrijkste monumenten van de stad behoren. Sultan Moulay Ismail (we noemden hem al eerder) liet tussen 1590 en 1600 de zogenaamde necropolis (muur rond graven om van de buitenwereld af te schermen) aanleggen, om de dynastie van de Saadieten te laten vergeten. Pas in 1917 werden deze graven weer ontdekt en opengesteld voor het publiek. In totaal zijn 7 sultans en 62 leden van de sultans familie bijgezet in de mausolea. Na dit bezoek, dat zeer mooie plaatjes opleverde wandelen we verder richting Palais de la Bahia, dat gebouwd werd rond 1900. Het was het onderkomen van de grootvizier Bou Ahmed, die regent was voor de jonge sultan Abd El Aziz, en ook later ook het Franse bestuur (koloniale tijd). Het is een prachtig perceel met schitterende gebouwen en versieringen en blijkbaar zijn wij niet de enige bezoekers, want het krioelt er van de mensen. Het is dan ook een hele kunst om hier wat mooie plaatjes van te maken. Godelive en Ben maken vele foto’s en aan het eind van de middag vinden we het genoeg. We zoeken Thieu en Martine weer op en gaan “op huis aan”. Even tijd om wat op te warmen, wat bij te komen van de vele indrukken en dan weer de stad in om wat te eten. De mixed parking is ondertussen al aardig gevuld met campers en heel veel auto’s. Tegenover de Koutoubia moskee heeft Martine een aardig restaurantje opgesnord via google, nl. Café Kif Kif, waar we op het terras van de 2e verdieping kunnen zitten met uitzicht op de Moskee en het plein. We genieten van het uitzicht, de ambiance en het eten. Later wandelen we richting het Place Djemaa El Fna, waar het inmiddels een drukte van jewelste is van standhouders, marktkooplui, acrobaten, slangenbezweerders etc.etc. Ook zijn er inmiddels een heleboel marktrestaurantjes uit de grond gestampt, waar aan vele gasten een keur aan gerechten wordt geserveerd. Bijzonder om te zien en te ervaren. Na een tijdje rondlopen gaan we weer richting mixed parking om de dag van vandaag te laten bezinken. Ook tijd om alle foto’s te verzamelen en een verhaal in te tikken. Ja, reizen kost energie en tijd mensen haha.

Elly

Her verhaal was weer leuk! Ik denk ook voor jullie zelf als je niet meer weet wat je allemaal gezien en gedaan heb!

Marianne en Marc

Een fantastische reis samen met jullie vrienden! Mooi om alle verhalen te lezen en dan die prachtige foto's! Geniet er verder van, wij genieten met jullie mee!
Groetjes.