Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Marrakesh – Moulay Bousselham

Woensdag 6 december 2017: De wekker loopt om 6.30 uur af en het is buiten nog schemerig en vochtig. Opstaan en de gebruikelijke ochtendrituelen gaan uitvoeren. Gelukkig hebben we gisteren alles ingepakt en geserviced. “Onze” kleine kostganger is ook present als we de deur openen. Nog wat voer en water en dan moeten we afscheid nemen. Rond de klok van 8.00 uur rijden we de camping af richting de doorgaande weg. Op de eerste rotonde proberen Marokkanen met diverse vervoermiddelen allemaal tegelijk de rotonde op te rijden en daardoor mist Ben de manoeuvre van Thieu om ¾ de rotonde te nemen en rijdt ¼, maar gelukkig wordt dit snel ontdekt en met de walki-talki melden wij onze extra paar kilometers tot de volgende rotonde. Bij het Grande Stade de Marrakech (Voetbalstadion van Marrakesh) staan Thieu en Martine te wachten en haken we weer aan richting Casablanca via de autoweg. We rijden door een doorgaans kaal landschap, weinig begroeiing en bewoning en wat gebergte op de achtergrond. Bij Casablanca wordt het landschap wat vlakker en groener en zien we aan de ene kant van de weg nieuwe wijken in aanleg met moderne flats en aan de andere kant wijken met “sloppenwoningen”. Marokko is een land van vele varianten en levensstandaarden blijkt wel. Een tijdje later passeren we Mohammedia een stad met veel nieuwbouw en een werkploeg is bezig om de grote vuilnisbelt aan de rand van de stad te ruimen. Kennelijk is er een ander inzicht ontstaan in het overal neergooien van vuilnis…da’s positief. Op de snelweg valt ons op, dat er natuurlijk veel vrachtwagens rijden met “overbelading”, een hele serie vrachtauto ruiten met “burka”-uitzicht (grote stickers boven en onderaan de voorruit), maar ook dat mensen liften of verkopen langs de snelweg en soms gewoon de snelweg oversteken. Opletten geblazen blijft dus zeker van toepassing. Bij de tolhuisjes is er ook overal politiecontrole, maar wij als toeristen blijken toch steeds door te mogen rijden (betrouwbare ogen of is het toch Godelive als chauffeur van een camper??). We zien ook een akker waar een hele zwerm ooievaars een rustplek heeft gevonden en iets verder vliegen er ook een heleboel door de lucht. Ondertussen zien we het landschap veranderen in land- en tuinbouwgebied. Er wordt geploegd, gezaaid, sla gesneden en fruit geoogst. In de kassen langs de weg worden bananen geteeld en bij de diverse huisjes wappert de was aan de lijn op het dak. Op een bepaald moment komt aan de linkerzijde bij regelmaat een stuk water in beeld (de Atlantische Oceaan) en zien we ook zandheuvels. We gaan de snelweg af en volgen de borden Moulay Bousselham en komen weldra aan bij Camping International. Dit dorp en de camping liggen deels naast een lagune en aan de Atlantische Oceaan en dus goed voor een paar foto’s. We kiezen een plekje en genieten nog even van het mooie weer. Binnen de kortste keren hebben we een grote groep katten rond onze camper lopen. Ze zijn duidelijk gewoon aan gasten, want ze zijn verre van schuw. Onze katten blijven in de buurt van de camperdeur, zodat geen ongewenste gasten naar binnen kunnen. Ook dienen zich na verloop van tijd diverse verkopers zich aan om hun eigen producten te verkopen, zoals fruit (aardbeien, frambozen ed.) en schaaldieren. Als de zon ondergaat koelt het snel af en moeten we naar binnen. Eten en even bijkomen van deze reisdag. Morgen weer verder.

Elly

Flink op geschoten te zien op de kaart !