Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Sevilla – Salamanca

Zondag 10 december 2017: Als het wekkertje om 7.00 uur afloopt is het buiten nog donker en mistig. Na al die weken van zon en licht is dit echt een tegenvaller, maar logischerwijze past dit wel bij de tijd van het jaar en de plaats waar we zijn. We hebben met Thieu en Martine afgesproken de rit vanuit Spanje naar huis op eigen gelegenheid en tempo te willen doen en zij vertrekken rond 8.00 uur van de camping. Thieu komt ons nog even gedag zeggen en goede reis wensen en wij wensen hen uiteraard hetzelfde toe. We hebben wel afgesproken elkaar weer te treffen bij de eerstvolgende pitstop in Salamanca. We doen onze ochtenddingen en moeten nog even servicen alvorens we de camping afrijden. Rond 8.50 uur gaan we op pad en door de wegafzetting laten we ons even van de wijs brengen en komen via dichte mist bij een stuk wegwerkzaamheden, waarbij we de beoogde afslag niet kunnen nemen. Door de maximum snelheid van 60 kilometer kunnen we een verantwoorde snelheid aanhouden bij dit weer. Na ongeveer een kwartiertje rijden kunnen we keren en alsnog de beoogde snelweg bereiken richting Sevilla. We zien onderweg delen van het landschap en de stad in de mist hangen, zoals de top van een flatgebouw zonder onderkant. In de loop van de ochtend breekt hier en daar de zon door en is het zicht soms een stuk beter. Als we even willen tanken en voor onszelf een bakje koffie willen nemen blijkt het tankstation alleen brandstof voor voertuigen te hebben, dus da’s een tegenvaller. Na het afrekenen ziet Ben een gecrashte mus in de gril van de camper zitten. Zielig voor dat beestje, maar even wegwerken lijkt wel zo netjes. Een stuk verder op de route nemen we de afslag bij een wegrestaurant/cafetaria en combineren het drankje met een lunchpauze. In dit etablissement spreekt men 3 talen, nl. Spaans, Spaans en Spaans. Na het bestuderen van de wand menukaart bestelt Godelive een gerecht met koffie. Dit blijkt een goede keuze, want de combinatie maaltijdsalade met een soort aardappeltaart smaakt prima. We vervolgen onze trip en aan het einde van de middag arriveren we op Camping/Hotel Regio in Santa Marta de Tormes nabij Salamanca. Deze camping is het gehele jaar open en je kunt er 24 uur per etmaal terecht, want het Hotel runt ook de receptie van de camping. Inchecken en we zien op het nagenoeg geheel lege terrein de camper van Martine en Thieu en ook een aantal Engelse campers staan. We kletsen wat bij onder het genot van een drankje en spreken af ’s avonds het diner voor de gereduceerde campingprijs in het hotel te gebruiken. Alhoewel de entourage en het eten er goed uitzien, blijkt het toch niet voor ieder even smakelijk. Wij gaan morgen weer verder en Thieu en Martine, die aanvankelijk 2 nachten in gedachte hadden besluiten ook te vertrekken gezien het weer. De regen en storm blijven de gehele avond en nacht doorgaan en zijn zelfs de volgende ochtend nog niet voorbij. Morgen wordt de volgende pitstop Urrugne nabij Saint Jean de Luz in het uiterst zuid-westelijke puntje van Frankrijk.

Martine Winkelmolen

Maar de Tiramisu met ijs was wel lekker -:)