Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Salamanca – Urrugne

Maandag 11 december 2017: Het heeft vannacht flink gestormd en geregend, maar we zijn gelukkig niet weggewaaid of -gespoeld. Ook vandaag loopt het wekkertje om 7.00 uur af, want vandaag gaan we weer een flink stuk rijden. Godelive is de bikkel vanochtend, want ze gaat als eerste door het slechte weer naar het toiletgebouw om te douchen. Het water blijkt lekker warm, misschien wel iets te warm. Daarna is Ben aan de beurt om de regen en wind te trotseren. Even later verschijnt ook Martine in het toiletgebouw voor de dagelijkse wasbeurt. Na het ontbijt nog even wat opruimen en servicen en dan klaar voor de start. Thieu en Martine zijn inmiddels al vertrokken. Het is erg vochtig en fris buiten, dus een lekkere vest kun je wel verdragen als je naar buiten moet. De Engelse camperaars liggen nog in een diepe slaap als wij het campingterrein afrijden. De campingmedewerker is al begonnen met vuilniszakken ophalen en wat snoeihout te verbranden. Als we op de snelweg zitten begint het weer een beetje op te klaren en af en toe schijnt er een flauw zonnetje. Onderweg zien we weer de uitgestrekte lege akkers en op de achtergrond bergen. Sommige delen van het gebergte worden beschenen door de zon en dan ziet het landschap er uit als een camouflagedeken, andere delen liggen in de schaduw en zijn donker en grauw. Onderweg gooien we nog even de brandstoftank vol met relatief goedkope Spaanse diesel, kopen nog een stokbrood en drinken een lekkere bak koffie. We komen in de Pyreneeën, dus het terrein begint weer al aardig met klimmetjes en afdalingen. Ook begint het weer te regenen, want zo vlakbij de Golf van Biskaje kun je dit verwachten. Het landschap is niet voor niets zo groen. Het noordelijke deel van de Pyreneeën is tolweg, dus tickets uit de automaat halen en een stuk verder weer betalen. Dit spelletje blijft zich herhalen tot we alweer op Frans grondgebied zijn, maar dan blijkt ons elektronisch tolvignet niet te reageren op een slagboom, ook muntgeld inwerpen heeft geen resultaat en de creditkaart al evenmin. Blijft er niets anders over dan op de rode “help”-knop te drukken. Het licht springt op groen en de slagboom gaat vanzelf open. Bij het wegrijden let Ben teveel op de linkerzijde en te weinig op de rechterzijde en dus klapt de rechter buitenspiegel om als die een paal van het verkeerslicht raakt. Gelukkig blijft het bij een paar extra krasjes op de cover en het verkeerslicht blijft ongeschonden. Rond 16.30 uur rijden we camping Larrouleta in Urrugne (vlakbij Saint Jean de Luz) op en zien de camper van Thieu en Martine al staan. Tijd voor installeren en even bijkletsen (in de camper van hen), want buiten is het toch echt te koud. Martine en Thieu willen 2 nachten op deze camping blijven, maar wij besluiten morgen weer verder te rijden.