Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Tussenstop in Athene

Beste mensen,

Onze reisblog bleef de afgelopen dagen leeg, want de inspectie van campings bleek veel meer tijd te kosten dan ingeschat, het weer is weer op zijn Grieks (dus warm) en dan schoot het reisverhaal er vaak bij in. Het gaat goed met ons en wij zijn inmiddels op 28 campings gaan inspecteren en hebben er nog 12 op het lijstje staan, voordat we op 6 augustus a.s. ons melden op de veerhaven van Patras voor de terugreis. We proberen jullie de komende tijd weer af en toe te informeren over onze belevenissen. Tot later.

Groetjes van Godelive en Ben

Donderdag 5 juli 2018:

Als we opstaan de volgende ochtend beginnen we maar met ontbijt en alles inpakken, want gisteravond is dat niet helemaal meer gelukt. Daarna is het tijd om te douchen en afscheid te nemen van onze naaste Griekse buren en de Belgische meneer van ons interview. We rijden nog even langs het camperservicepunt en daarna richting receptie om uit te checken en afscheid te nemen van onze gastheren. We krijgen een hartelijk afscheid en zelfs ik (Ben) krijg een knuffel van een van de eigenaren en zijn vader. Ze willen ons graag volgend jaar terugzien, maar of dit onze keuze of die van ACSI is …. wie zal het zeggen. We rijden richting de veerhaven van Eretria en daar komt de boot al aangevaren. Tickets kopen en aan boord rijden. Gelukkig eindelijk een veerboot waar je gewoon op en af kunt rijden, dus met 2 laadkleppen. Scheelt weer een hoop gedoe. In een half uurtje bereiken we het vaste land van Griekenland en rijden we richting de snelweg. Snelwegen in Griekenland zijn zeldzaam, maar ze zijn wel tolplichtig. Binnen anderhalf uur rijden we over de snelweg Athene binnen, waar het een drukte van jewelste is. We hebben gekozen voor camping Athens, die overigens niet de beste reviews heeft, maar wel lekker dicht bij de meeste bezienswaardigheden ligt. Als onze navigatie zegt, dat de camping rechts lkigt zien we niets en dus moeten we een 2e poging gaan wagen. Na een aantal kilometers te hebben gereden rijden we weer over dezelfde weg en zien we het ondergekliederde bord van een camping langs de weg. Snel richting aangeven en jawel, er is een inrit met daarboven de naam “Camping Athens”. De dame in de receptie voldoet aan de beschrijving van de reviews, want ze is zo flexibel als een trottoirtegel. We moeten wel zeker weten of we 1 of 2 nachten staan, anders gaat haar hele planning de mist in. We besluiten voor 2 nachten te gaan, want we willen ook wel wat zien van Athene. Ze verteld ons dat we best met de scooters naar de stad kunnen rijden en geeft ons nog een plattegrond mee. Als alle formaliteiten zijn vervuld begeleidt ze ons naar een keurige ruime en met schaduwnet overkapte plaats op een grotendeels lege camping (hoezo planning???). Nadat we zijn geïnstalleerd, wat geluncht hebben besluiten we de stad te gaan verkennen. Scooters van de aanhanger en er op uit met het kaartje, maar de camping ligt buiten het kaartje, dus moeten we nu links of rechts vanuit de camping? Google maps op de smartphone geeft aan links, maar ja er is geen mogelijkheid om linksaf te gaan op de drukke 4 baan weg. Dan maar rechtsaf en proberen bij een verkeerslicht te draaien. Het is een drukte van jewelste, auto’s, vrachtauto’s, motoren, scooters en ja en zelfs een paar fietsers rijden op deze weg door elkaar heen. We stoppen regelmatig rechts van de weg om ons te oriënteren en blijken bij een kruispunt de verkeerde banen genomen te hebben. We wachten even op een wat stiller moment tussen de verkeerstroom en proberen daarna alsnog de goede banen te bereiken. Helaas raak ik (Ben) het (gescheurde) windscherm van Godelive en breekt er een stuk vanaf. Oprapen is geen optie, want voor we d’r erg in hebben rijdt het verkeer ons de vouwen uit onze broek. Dan maar verder rijden en wonder boven wonder blijken we na een tijdje aardig in de goede richting gereden te zijn. Uit het niets zien we plotseling het Griekse parlementsgebouw in onze ooghoeken, dat we kennen van de vele TV journaals. We zoeken een plekje voor de scooters en willen de stad wat beter gaan verkennen. Als we wat dichterbij het parlementsgebouw komen blijkt er een wisseling van de wacht te zijn. Militairen in klassieke kleding doen hun ritueel en marcheren naar hun plaats bij de wachthokjes. Een militair in regulier gevechtstenue inspecteert de mannen hun tenue en vertrekt weer. De militairen staan voor het monument van de onbekende soldaat, dat vlak voor het parlementsgebouw ligt. Het parlementsgebouw was vroeger het koninklijk paleis. We lopen weer verder en bezoeken de nationale tuin en ondertussen zien we allerlei politieposten, ME bussen etc., maar het ziet er vredig uit. Blijkbaar is dit ook de buurt waar allerlei ambassades zijn gevestigd. Na een tijdje rondwandelen wordt het tijd om wat te drinken en te eten. Keuze genoeg blijkt en we laten het ons goed smaken. Inmiddels is het 20.30 uur geworden en we willen richting camping, want in het donker door deze drukke stad rijden lijkt ons geen optie. Met behulp van google maps rijden we zo goed en kwaad als het kan het centrum weer uit. Afgezien van de verkeersopstoppingen en de Griekse rijstijl, blijkt dit toch nog aardig te lukken. Na zo’n ¾ uur arriveren we weer heelhuids op de camping en trakteren we elkaar op een high-five en een lekker drankje. Zeer de moeite waard op te ervaren en nu even bijkomen van ons Athene avontuur. Morgen verder.

Vrijdag 6 juli 2018:

De volgende ochtend is het weer, zoals we in Griekenland gewoon zijn en dus gaan we vandaag er weer op uit voor de Athene trip. Als alle plichtplegingen zijn gedaan en de airco in de camper staat te draaien, zodat onze katten het ook kunnen overleven, vertrekken we weer met de scooter. Ik (Ben) heb deze keer de hulp van Google maps ingeroepen van mijn smartphone, die netjes in een tasje op mijn buik hangt. We hebben geleerd van onze rit van gisteren en dus verloopt alles wat soepeler en met wat tussentijdse checks rijden we straatje in en uit. Boven eigen verwachting komen we feilloos bij de Akropolis aan, het nationale symbool van Griekenland. We parkeren de scooters in een parkje met bomen, waar ook een groepje Griekse bikers (politieagenten op de fiets) staan, dus veiliger kan bijna niet. Als we omhoog kijken zien we het monument staan en om ons heen wemelt het van de toeristen, de taxi’s, diverse bussen voor rondritten etc. Het is behoorlijk warm, maar we willen deze locatie toch graag van dichterbij zien. We wandelen de berg op en sluiten aan in een rij van toeristen, die allemaal een kaartje willen. Gelukkig hebben we een flesje drinken bij en na ongeveer een kwartier hebben we onze kaartjes. Nu richting de ingang en via een automatische entreepoort bewandelen we de historische paden naar de Akropolis. We komen eerst voorbij het oude Theater van Dionysos op de zuid helling van de Akropolis. Alles wijst er op, dat er binnenkort een concert gegeven gaat worden. We klimmen weer verder en komen bij de Akropolis, het symbool van de oude beschaving te midden van de huidige stad Athene. Het monument wordt gedeeltelijk gereconstrueerd, want er staan bouwkranen en her en der liggen stenen en staat er machines voor bewerking van stenen/marmer. Een stukje verder staat het Erechtheion, dat gebouwd werd tussen 410 en 406 voor Christus. Schitterende plaatjes van deze monumenten met op de achtergrond de gigantische stad Athene met ongeveer zo’n 5 miljoen inwoners. Nadat we een tijd jhebben rondgedoold verlaten we weer de berg. We besluiten de toeristische bus te nemen, want veel rondlopen met bergje op en bergje af lijktons minder geschikt. De bus voert ons langs de meest belangrijke locaties en monumenten van de stad en we kunnen uit- en opstappen waar we willen. Iedere 15-20 minuten arriveert er weer een bus. We maken foto’s bij de vleet en kijken onze ogen uit. Het is razend druk in Athene en bij verkeerslichten lijkt alles dicht op elkaar te staan, maar de diverse motor- en scooterrijders plooien zich overal tussendoor. Begin van de middag stappen we uit om even te lunchen en te drinken. Als we weer zijn bijgekomen stappen we weer op de bus en vervolgen onze tour. We passeren weer het Parlementsgebouw, de Nationale tuinen, Hadrian’s Arch (de Ereboog van Hadrian), het standbeeld van Th. Kolokotronis voor het gebouw van het Nationaal Historisch Museum en het Panathenaikon Stadion dat gebouwd is tussen 1869 en 1870 voor de eerste nieuwe Olympische Spelen en ruimte bood voor circa 60.000 toeschouwers. Teveel dingen om allemaal te noemen en te onthouden. Tegen het einde van de middag stappen we weer uit de bus bij de Akropolis en zoeken we one scooters op. Terug naar de camping, want het was weer erg veel vandaag. Google maps voert ons deze keer feilloos terug naar de camping, waar we ons vanavond trakteren op een etentje in het camping restaurant. Het is er eenvoudig, betaalbaar en smakelijk en de jonge vrouw die ons bediend is vriendelijk. Naderhand gaan we weer richting camper om van onze nachtrust te genieten. Morgen trekken we weer verder om de inspecties in de Zuidelijke Peloponnesos te starten.

Martine Winkelmolen

mooi dat jullie in elk geval Athene uitgebreid hebben kunnen bezoeken. Suuces met de verdere inspecties

Elly

Ha Ha ja ik ken het daar!, leutig !! Je was gewaarschuwd!,