Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Reisverslag Spanje maart 2019

1-3-2019: Steenbergen – Enscherange (L)

We vertrekken op vrijdag 1 maart wat later dan gepland, want Godelive moet nog een kleurtje in het haar en er moeten ook nog wat boodschappen worden gedaan. Nadat al deze klussen zijn uitgevoerd is de camper gereed voor vertrek. We hebben de focus op Luxemburg gericht en rond 14.30 uur vertrekken we. Omdat we nog vroeg in het seizoen zitten, blijken er slechts een minimaal aantal campings open te zijn en we besluiten te gaan voor Camping Val d’Or in Escherange. Ondanks onze ruime Luxemburg ervaring is dit een nieuwe stek. We lopen bij Antwerpen al tegen een file aan, maar die blijkt reuze mee te vallen. We gaan richting Luik en dat loopt soepel. Het is vandaag redelijk bewolkt en tot Luik houden we het droog. Na Luik lopen we in een mistgebied, dat nabij Francorchamps een echte dichte mist oplevert. We passen de snelheid wat aan en na Francorchamps wordt de mist weer wat dunner. Ook krijgen we onderweg wat regenbuien en dat is niet echt gezellig. Als we Luxemburg naderen blijkt het toch al te gaan schemeren en de beoogde camping ligt echt in “the middle of no where” hebben we het idee. De wegen worden smaller en de dorpjes steeds landelijker. Rond 18.45 uur arriveren we bij de camping, maar daar blijkt niemand meer aanwezig. Er hangt een briefje van de van origine Nederlandse eigenaren/beheerders en we kunnen een plekje uitzoeken. De camping blijkt in de verbouwing te zitten en dat moeten we dus maar voor lief nemen, want het is per slot van rekening maar voor 1 overnachting. Na een babbeltje met een Duitse mede-kampeerder zoeken we een plekje , sluiten ons aan op de elektra en nemen onze welverdiende avondrust. De camping blijkt vlakbij het spoor te liggen en dus komen er ook met de regelmaat van de klok treinen langs. Onze nachtrust wordt er echter niet door verstoord gelukkig.

2-3-2019: Enscherange (L) – Besançon (F)

Na een goede nachtrust worden we wakker en blijkt het weer weinig veranderd. Het is nu droog, maar het is fris en hangt een nevel. We doen ons ochtend ritueel en gaan daarna afrekenen bij de receptie. De Nederlandse dame van de receptie staat mij vriendelijk te woord, ik betaal de rekening en vertrek weer. Godelive heeft ondertussen de camper verder aan kant en de elektrakabel ingerold. Klaar voor vertrek dus en we kiezen richting Frankrijk. Natuurlijk tanken we onderweg nog even de goedkope brandstof. De diesel kost hier € 1,11 en bij ons in Nederland aan de goedkope pompen € 1,33, dus toch € 0,22 goedkoper. We gaan richting Luxemburg-stad, Thionville, Metz en daarna richting Nancy. Het is vandaag nog steeds bewolkt en af en toe krijgen we een regenbuitje. We hebben ervoor gekozen deze keer geen tolweg te nemen, want die kennen we onderhand wel en misschien kunnen we nog wat besparen. Onze navigatie wijst ons de weg richting Besançon, een plaats die we vaak op de borden hebben gezien, maar nooit bezocht hebben. Onderweg komen we in een file en de oorzaak blijkt een gele hesjes (gilets jaune) demonstratie. We naderen met de nodige vertraging een rotonde, waar de demonstranten hun ongenoegen tegen de regering Macron uiten. Het gaat er vreedzaam aan toe, maar het kost wel extra tijd. Enige tijd later wederom een protest van de gele hesjes en dus vertraging. Vele Franse automobilisten blijken een geel hesje op hun dashboard te hebben liggen uit sympathie, maar of dit helpt is de vraag. We kiezen voor een overnachting op Camperplaats Besançon, waar de basisvoorzieningen aanwezig zouden moeten zijn. Circa 17.00 uur komen we aan op de bestemming en er is gelukkig nog voldoende plaats. Na enige tijd zien we een kolonne Politie busjes met blauwe zwaailichten, die een groep gele hesjes demonstranten begeleiden, die vlak langs de camperplaats lopen. Het gaat er gelukkig vreedzaam aan toe en na enige tijd wordt het weer rustig. We nemen onze rust en genieten van een drankje, waarna we de avondmaaltijd gaan verzorgen. Na enige tijd blijkt de demonstratie toch wat heftiger te worden, want diverse demonstranten gooien rotjes en er ontstaat rook. De Police Nationale heeft blijkbaar assistentie gekregen van de Gendarmerie, die met 6 bussen met blauw zwaailicht de demonstranten in de gaten houdt. Het blijft gelukkig  beperkt tot wat schermutselingen en als het weer gaat regenen druipen de meeste demonstranten of. We hebben een relatief rustige avond/nacht, maar het is per slot zaterdagavond en de weekend uitgaanders laten zich regelmatig horen. Onder de morgen komen er een stel luidruchtige uitgaanders naar de camperplaats, die schreeuwen en ook luidruchtig de deuren van hun bus/camper open en dichtklappen. Het blijft gelukkig bij wat lawaai en we proberen de slaap weer te vatten, wat ook lukt.

3-3-2019: Besançon (F) – Clermont Ferrand (F)

’s Morgens blijken een aantal mede-camperaars al vroeg te willen vertrekken, dus worden we weer verstoord in onze slaap. Nadat we wat zijn uitgedut staan we op en doen ons ritueel. Ontbijten, de katten verzorgen en dan de camper aan kant maken. Het is vandaag droog, bewolkt en af en toe laat een flauw zonnetje zich zien. De wandelaars hebben dan ook een verschillend tenue, variërend van winterjas, muts, wanten tot korte broek en T-shirt. Wij kiezen de voorzichtige variant en dus wat warmer. Rond 9.45 uur is alles geregeld en kunnen we onze reis weer vervolgen richting zuiden. We gaan richting Chalons sur Saone en wanneer we daar omstreeks 12.00 uur arriveren is het zonnig en is er een temperatuur van 18? C. Niet verkeerd en een schril contrast met de voorbije dagen. We gaan even lekker lunchen op een parkeerplaats, die nagenoeg gevuld is met vrachtwagens. Daarna vervolgen we weer onze trip en het valt ons op dat we heel veel campers tegenkomen. Zoals gebruikelijk begroeten we hen allemaal tijdens het passeren. Vandaag zeker een 50-tal campers, dus onze handjes zijn redelijk vermoeid. We passeren vandaag een Frans landelijk gebied met grotere en kleinere plaatsen. De woningen variëren van eigentijds tot oud met de nodige achterstand in onderhoud, maar ja da‘s Frans zullen we maar zeggen. ’s Middags nemen we een pauze voor koffie/thee met wat lekkers, want het is vandaag onze (41e) trouwdag. Aan het einde van de middag kiezen we als eindbestemming Camping Le Clos Auroi in Orcet (nabij Clermont Ferrand). Op de camping worden we omringd door enkele Nederlanders, een Duitser en een Engelsman. We kunnen nog even genieten van een zonnetje en een drankje ter gelegenheid van onze huwelijksverjaardag. Als de avondschemering valt gaan we voor een lekker avondmaaltje met een wijntje en daarna is het tijd voor de nachtrust.

Thieu

Van harte gefeliciteerd met 41 e trouwdag. Wij reizen eind van de week richting griekenland

Elly

Weer gezellig jullie verslag te lezen!??

Johnny & Rita

Proficiat met jullie 41e huwelijksverjaardag ?
Kijken er al naar uit om jullie nieuw reisverslag te lezen/volgen ??

Ria koks

Van harte gefeliciteerd met jullie 41 jarige huwelijk. Nog een hele fijne vakantie !

Margreet

Van harte gefeliciteerd!!

Godelive en Ben

Nog bedankt voor de felicitaties ter gelegenheid van onze huwelijksverjaardag.

Groetjes vanuit Spanje.