Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Reisverhaal Spanje maart 2019 (3)

6-3-2019 Camping Les Medes in L’Estartit (E)

Na een winderige, maar droge nacht staan we op met een bewolkte lucht.  Het is nog steeds stevig aan het waaien, maar het is droog en de weersverwachting geeft een temperatuur van 17 graden aan. We nemen vandaag een rustdag, dus alles gaat even wat langzamer. Als de ochtendrituelen zijn afgerond is het tijd voor…..”koffietijd”. We spreken af om na de lunch even met de fiets naar de Lidl te gaan, die blijkbaar slechts 1,5 kilometer verderop in het stadje gevestigd is, want we moeten weer wat dingen inkopen. Via de “google maps” laten we ons de weg wijzen en na een minuut of 6 fietsen (zonder vest of jas!!) we de parking van de Lidl op. Het blijkt een grote supermarkt te zijn met vele bekende producten, maar ook wel op de Spaanse markt afgestemd. We kunnen gelukkig bijna alles vinden van ons lijstje en proberen dit in transporteerbare porties te verpakken, want we willen ook heelhuids op de camping aankomen.  Rond 15.00 uur zijn we terug op de camping en pakken we de spullen uit en bergen deze op hun plekje. Daarna even rust, want een kopje koffie gaat er altijd in. Tijdens de koffie besluiten we nog een fietstochtje te maken richting strand en het stadje. Het is wat winderiger geworden, dus we kiezen deze keer wel voor een vest. Na een minuut of 5 arriveren we bij een totaal leeg strand. De wind waait stevig en er staan schuimkoppen op de golven, Voor de kust liggen een paar eilandjes, die Les Medes heten (net zoals de camping). We fietsen via het fiets- en voetpad langs het strand. Links rijen van verlaten appartementen en rechts een strand en dat alles blijkbaar nog in een diepe winterslaap. Wat verder passeren we diverse restaurantjes en winkeltjes, maar ook hier geen enkele activiteit. Een stuk verder wordt er gewerkt met diverse grondverzetmachines aan een stuk grond achter het strand, wat in onze optiek in het seizoen als parkeerterrein voor de diverse strandtoeristen moet gaan dienen. Dichter bij de haven staat een nog steviger wind, die het losse zand van het strand over de boulevard waait. Ook hier een verlaten gebied en dus besluiten we via het stadje terug te keren richting camping. Onderweg zien we nog diverse speeltuintjes, midget golfterreinen, caravan stallingen in de open lucht en gesloten campings. L’Estartit is blijkbaar een plaats met potentie voor het toerisme, maar wij zijn nog te vroeg. Hier en daar een paar cafeetjes met wat publiek en een paar campers, die blijkbaar een kort bezoekje brengen aan dit stadje. Na enige tijd fietsen we weer voorbij de Lidl en zien we een brandstoffenstation met erg aantrekkelijke prijzen  (€ 1,17 voor diesel!) , maar helaas zit onze tank nagenoeg vol. Terug op de camping gaan de fietsen weer op het rek en pakken we de stoelen en tafel in, want morgen gaan we weer verder. Later op de avond gaat het regenen en dus zijn we blij, dat alles droog is ingepakt. We gaan vanavond wat vroeger naar bed, zodat we morgen op tijd kunnen opstaan.

7-3-2019 L’Estartit (E) – Vilanova i la Geltru (E)

’s Nachts regent het nog enkele keren, maar als we wakker gemaakt worden door Garfield voor het kattenontbijt om 7.30 uur is het droog. Het is wat fris in de camper, dus zet Godelive de kachel nog even aan. Als we rond 8.00 uur opstaan is het al aangenaam warm in de camper. We gaan aan de slag met de ochtendrituelen en er breek al een flauw zonnetje door. We moeten vandaag vers water tanken, vuil water aftappen en de toilet legen, dus even langs de camper sani straat. Daarna afrekenen en richting de volgende bestemming in Vilanova i la Geltru ten zuiden van Barcelona. Het is aangenamer dan gisteren en de afstand is goed overbrugbaar, dus hopelijk kunnen we vanmiddag nog even lekker geniet van het weer. We kiezen er wederom voor om niet via de tolweg te reizen en dus weer een stukje – voor ons - onbekend Spanje te ontdekken.  Onderweg zien we diverse uitingen van de Catalaanse strijd voor onafhankelijkheid, die enige tijd geleden in de kiem is gesmoord. Overal gele linten, Catalaanse vlaggen, protest leuzen en zelfs een bordje met “Onafhankelijke republiek Catalonië”.  We rijden na verloop van tijd over een keurige 4 baans-weg door een bergachtig landschap via Gerona richting Vic en vervolgens Tarragona. Rond 14.45 uur arriveren we in Vilanova i la Geltru op Camping /Vakantiepark Vilanova Park. We worden vriendelijk ontvangen en zoals we al hadden gelezen zou dit een echt vakantiedorp met veel accommodaties zijn. We willen het de komende dagen gaan beleven en ervaren. We worden door een medewerker met een bestelbusje naar onze plek begeleidt, die lekker in de zon ligt en vrij is van bomen, dus TV minnende mensen kunnen nu ook aan hun trekken komen. We hebben als buren een bus camper met Frans kenteken, maar die vloeiend Nederlands blijken te spreken. Een gepensioneerd Nederlands stel, dat blijkbaar in Frankrijk woont en lekker aan het toeren is met hun bus camper blijkt in het praatje dat we houden. We zien ook diverse plaatsen bezet door Nederlanders en Britten met caravans, voortenten en allerlei aanbouwen, die blijkbaar tot de overwinteraars behoren. Zij zijn er drift bezig in het zonnetje met hun eigendommen af te spuiten en schrobben of het split op hun standplaats te harken. Wij kiezen ervoor om na het installeren een lekker drankje te nemen met een chipje/pindaatje en lekker in het zonnetje uit te rusten…. Laat de anderen maar werken haha.

margreet

Kan je wat zon inblikken en mee terug brengen?

Elly

Zo te lezen gaat het goed! Hier is het niks wat weer betreft! Ik moet erg wennen!