Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Spanje trip maart 2019 (7)

14 t/m 17-3-2019 Benidorm (E) en Camping Armanello

Donderdag 14-3: ’s Morgens even om een vers broodje in de supermercado (supermarkt) op de camping. Ik heb geluk, want er blijkt nog maar 1 stokbroodje op voorraad. Blijkbaar vandaag veel klanten of het inkoopbeleid is aan de magere kant. We kunnen vanochtend al lekker buiten ontbijten, want het zonnetje schijnt lekker tegen een strak blauwe lucht. De temperatuur gaat oplopen tot zo’n 21 graden en da’s best lekker. Na het ontbijt genieten we nog lekker van het zonnetje en ook de koffieronde zitten we lekker buiten. Onze katten genieten zichtbaar van hun vrijheid (aan de lijn) nabij de camper. We kijken uit op 2 schitterende Goldwing motoren van onze Nederlandse overburen, die blijkbaar overwinteraars zijn. Als we een praatje maken blijkt de 2 wieler van meneer en de 3 wieler van mevrouw. Echt stoere mensen uit het oosten van het land met dito machines, zeker wanneer je rekening houdt met de handicap van meneer (2 beenproteses). Ondanks dat we de camper een grote wasbeurt hebben laten geven, blijkt deze nu er alweer aardig smerig uit te zien. Jammer, maar we gaan niet uitgebreid de camper wassen in dit korte verlof. Ik haal de fietsen van het fietsenrek af en zet ze gereed voor vanmiddag. Als we geluncht hebben is het tijd om op pad te gaan en bij de receptie proberen een stadplattegrond te halen vangen we bot, want het is per slot van rekening siësta. Met behulp van Google Maps beginnen we onze fietstocht richting de stad / de boulevard. Fietsen in Spanje is toch wel een dingetje, want fietspaden zijn er niet zo erg vaak of soms houden ze gewoon op en gaan we maar op de weg rijden. Er zijn ook fietsers die het trottoir als hun domein zien en dus apen we die zo nu en dan na als het verkeer druk is. Onderweg passeren we een aantal terrassen, die overbevolkt zijn door rumoerige Britten. Ook zien we diverse bedrijven die scootmobiels verhuren, blijkbaar een lucratieve business hier want het wemelt van de “Benidorm bastards”. Er blijken ook tandem schootmobiels te bestaan en menig stel (wel of niet gehandicapt of slecht ter been) sjeest door de straten en over de boulevard. We passeren legio flats/appartementen en hotels, waarbij de touringcars af en aan rijden en dus blijkt dat de toeristenindustrie hier heel belangrijk is. Blijkbaar heeft Benidorm na Parijs het hoogste aantal hotelbedden van Europa. Hadden wij in L’Estartit een toeristenstadje in winterslaap, in Vlanova i la Geltru een stadje dat ontwaakte vanuit de winterslaap, welnu in Benidorm is alles al ontwaakt. Zelfs op het strand zitten al mensen te zonnen en worden stoelen en parasols verhuurd. Benidorm is een stad met zo’n 70.000 inwoners, wat in de zomer kan oplopen tot zo’n 500.00 mensen. Benidorm is na Madrid en Barcelona de meest populaire stad van Spanje. We lopen met onze fiets aan de hand langs diverse winkels en winkeltjes en hun waren staan al ruim uitgestald voor het kooplustige publiek. Ik laat me verleiden om een 2 tal zomershirts met leuke prints te kopen, maar Godelive houdt voor haarzelf vandaag nog even de hand op de knip. Het valt ons op dat bijna om de 100 meter een pinautomaat staat. Blijkbaar moet dit het publiek stimuleren om regelmatig “flappen te tappen”. Wat later op de middag vinden we het tijd voor een drankje en strijken neer op een gezellig terras, waar we 1 liter sangria van het huis bestellen. We kunnen nu gaan mensen kijken en we zien mensen van allerlei leeftijden wandelen, fietsen of per scootmobiel passeren. De jeugd voegt er nog de skateboards en een soort snelle stepjes of mini scootertjes bij om het wandelende publiek soms met hoge snelheid te ontwijken. De pratende passanten blijken van Britse, Duitse, Franse, Nederlandse en Spaanse komaf te zijn, dus een mengelmoesje van nationaliteiten. Als de zon weer begint te zakken gaan we weer op de fiets richting camping. Tijd voor een snelle avondmaaltijd uit het afhaalrestaurant op de camping en een avondje nagenieten in de camper.

Vrijdag 15-3: Vandaag hebben we een rustdag ingepland en dus slapen we iets langer. Bij het ontwaken schijnt er weer een schitterend zonnetje en dus weer buiten ontbijten. Als ik in de campingwinkel een broodje ga halen, dan blijkt het brood al uitverkocht!!?? Dan maar wat anders voor het ontbijt en dat lukt dankzij ons ruime inkoopbeleid van diverse andere zaken, zoals fruit, yoghurt, muesli en rijstwafels. De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn uitstekend, want het wordt nog warmer. We besluiten nog een paar nachtjes extra te boeken, want dit is echt genieten. We willen een kleurtje opdoen nu de gelegenheid er is en dus haal ik voor Godelive haar ligbedje tevoorschijn. De zonnecrème met factor 30 wordt rijkelijk gesmeerd en onder het genot van een lekkere bak koffie lezen we allebei een boek. Ook ’s middags doen we rustig aan en houden we net als de Spanjaarden siësta. Wat later in de middag maken we even kennis met onze Nederlandse buren, die met hun camper zijn gearriveerd. Zij zijn ook op 1 maart uit Nederland vertrokken, maar hebben onderweg nog niet echt kunnen genieten, omdat mevrouw ziek was geworden en zelfs 5 dagen in het ziekenhuis in Frankrijk heeft gelegen. Ze voelt zich nu wat beter, maar moet in Benidorm weer naar een specialist voor nader onderzoek/controle. Vervelend allemaal en zeker op vakantie, want dan wil je eigenlijk toch genieten. We sluiten de dag af met een lekker drankje in de laatste zonnestralen van vandaag en ik ga aan de slag met de avondmaaltijd. Deze keer “een beetje van mezelf en een beetje van Maggi” zeg ik dan maar om een reclame slogan te citeren.

Zaterdag 16-3: Alweer een nieuwe dag in het zonovergoten Benidorm. We willen vandaag toch weer wat genieten van het mooie weer, maar zeker ook nog even Benidorm in. We moeten wat kleine inkopen doen en mijn haar begint ondertussen weer de lengte te krijgen, dat er krulspelden in zouden kunnen. ’s Morgens doen we weer lekker rustig aan, ontbijtje, koffie, boekje lezen en ons velletje bijkleuren. Na de lunch pakken we weer de fietsen en gaan weer richting stad. We nemen nu een andere route en komen ergens midden op de boulevard uit. We strijken neer op een stapel houten vlonders en genieten lekker van het mooie weer en het uitzicht. Het strand is al redelijk bezet, maar in zee is er nog geen enkele activiteit. Na een poosje gaan we op zoek naar een supermercado en vinden we een soort buurtsuper nabij de boulevard. We kopen wat zaken, zodat we de komende dagen weer even vooruit kunnen en wat verder op de boulevard valt mijn oog op een bord “barber shop” in een zijstraat. Gauw even gaan neuzen en jawel, het is een kapsalonnetje en de kapster heeft tijd. De zittende klant wordt binnen een kwartiertje “geknipt en geschoren” en het resultaat is goed, waarna ik aan de beurt ben. Haar buitenlandse vocabulaire reikt niet verder dan “yes” en “no”, dus dat wordt een uitdaging. Met gebaren en wat Spaans vraagt ze hoe ik het wil en gaat aan de slag. Af en toe zegt ze wat in het Spaans, maar ik snap er geen hout van. Ze heeft natuurlijk in de gaten dat we toeristen zijn en vraagt “camping?”. Ik bevestig dat met “si” (ja) en voeg de naam “Armanello” toe. Ze probeert de conversatie te vervolgen, maar al snel moet ik afhaken en zeg “nice” (leuk) en steek mijn duim omhoog. Binnen 20 minuten ben ik geknipt en voorzien van wat gel in mijn haar en dat alles voor € 10,00. Ondertussen is het eind van de middag en zetten we koers richting camping voor een welverdiend drankje en even rust. Ons oriëntatie vermogen om het zonder Google Maps te doen blijkt toch niet afdoende, dus maken we een “toeristische” fietsroute totdat ik de moderne elektronica weer inschakel en we weer snel op de goede weg zitten. Benidorm is leuk en smaakt naar meer, dus morgen weer.

Zondag 17-3: Vandaag onze laatste dag op deze camping en in Benidorm. De weersvoorspelling geeft 27 graden aan, dus tijd om te genieten en niet te zware inspanningen te doen. Ik heb ondertussen wat zonneallergie op mijn bovenarmen opgelopen en kies dus maar een shirt met lange mouwen vanochtend. Na de eerste ochtendzon draaien we toch maar de luifel uit voor wat schaduw en lezen we lekker verder in ons boek. Na de siësta willen we al wat dingen opruimen, de voorruit van de camper wassen en wat vers water bijvullen. Als dat allemaal gebeurd is gaan we weer met de fiets richting stad. Het blijkt ondertussen aardig warm te zijn geworden, nl. 29 graden. We laveren deze keer als geroutineerde Spaanse fietsers door de stad en komen weer bij de boulevard. We rijden deze nu helemaal af om bij het oude Benidorm centrum, dat op een rots is gebouwd, aan te komen. Een stukje stad dat zeker de moeite waard blijkt te zijn. De 18e-eeuwse parochiekerk van San Jaime blijkt in het front compleet versierd met bloemen. We gaan ook even binnen kijken en ook dit blijkt de moeite waard te zijn. De rots van Benidorm verdeelt het strand in 2 delen, nl. het Levante-strand (het "nieuwe" Benidorm) en het Poniente-strand (het "oude" Benidorm). Het historische centrum is het oude vissersdorp. Benidorm heeft nog een derde - kleiner - strand: Mal Pas direct bij de rots. We maken de nodige foto’s en strijken dan neer op een zonnig terrasje voor een koel drankje. Een poosje later fietsen we de boulevard van het Levante-strand weer af en stuiten op een optocht van mensen in traditionele klederdracht met begeleiding van een band. Een schitterend gezicht en heel veel mensen op de boulevard maken foto’s net zoals wij. Ook lopen er opvallend veel mensen in groene kledij en blijkbaar heeft dit met Sint Patrick's day te maken, een van origine Ierse feestdag. Als de optocht is verdwenen kiezen we een restaurant met terras om een hapje te gaan eten en dat is deze keer de Blauwe Walvis. Op de boulevard zijn diverse restaurants en ieder heeft zo zijn eigen insteek om mede Europeanen te lokken naar hun “eigen” Duitse, Britse, Italiaanse, Belgische, Nederlandse of……. Restaurant. We worden in het Nederlands aangesproken en we kiezen voor het dagmenu “frietjes, salade en kibbeling”. Het smaakte uitstekend en dat gold ook voor de huisgemaakte sangria. Ondertussen is het begonnen met schemeren en dus bestijgen we weer ons stalen ros en gaan richting camping met assistentie van Google Maps. Onze katten heten ons weer welkom, want ook zij menen een lekker diner verdiend te hebben. We gaan morgen weer wat noordelijker, want het einde van deze vakantie komt toch weer in zicht. We zetten morgen koers richting binnenland en wel naar de stad Toledo. De weersverwachtingen zijn op zich goed, maar het wordt stukken frisser dan vandaag, nl. zo rond de 16 graden.

Mieke

Heerlijk leven

Martine

Wat gaat jullie vakantie snel voorbij. Wij vonden benidorm ook altijd leuk voor een paar dagen. Veel plezier in het mooie Toledo.

Elly

Gezellig daar!??

Hermien

Lekker genieten jullie en ook nog lekker eten wat wil je nog meer