Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Spanje trip maart 2019 (8)

18-3-2019: Benidorm (E) – Toledo (E)

Als ik vanochtend de camper uitstap om een broodje te gaan kopen in de supermarkt op de camping, merk ik dat er een frisse wind staat, de lucht zwaar bewolkt is en de toppen van de bergen in een nevel gehuld zijn. De temperatuur blijft vanochtend steken op 15 graden en staat in schril contrast tot gistermiddag met 29 graden. In de supermarkt blijken nog slechts 2 broodjes voorradig te zijn en het is pas 8.30 uur en ik behoor tot 1 van de 2 gelukkigen in de winkel die er 1 kunnen kopen. Terug bij de camper gekomen starten we met onze activiteiten om op de ruimen en ons vertrek voor te bereiden. Als alles is afgerond willen we nog even een handje schudden met onze Nederlandse camperburen Gerrit en Lenie. We worden uitgenodigd voor een kopje koffie en dat slaan we niet af, want daar zijn we eigenlijk wel aan toe. We kletsen nog even bij en drinken onze koffie op om dan toch echt afscheid te nemen. We stellen vervolgens onze navigatie in op Toledo en vertrekken richting de slagboom van de camping. Onze route gaat in eerste instantie door een bergachtig gebied met diverse fraaie dorpen en stadjes die als het ware tegen de bergen zijn geplakt. Af en toe begint het even te regenen en merken we tijdens het rijden, dat er toch een flinke wind waait. Wanneer we een stuk verder zijn gereden is het landschap ondertussen vlakker geworden en zien we diverse velden met druivenstruiken en fruitbomen. Ook zijn er akkers, die ondertussen al een ontluikend groen gewas laten zien. De bebouwing is beperkt, want er zijn meer dorpen dan steden en soms zien we alleen hier en daar boerderijen. Als we rond het middaguur stoppen om te lunchen breekt de zon door de wolken en dan ziet de wereld er toch weer wat gezelliger uit. Aan het begin van de middag hebben we even telefonisch contact met dochter Cindy, die verteld dat er in Utrecht een mogelijk terroristische daad is gebeurd, maar weet nog niet veel details. Tijdens onze verdere reis blijft het zonnetje schijnen en de lucht is nagenoeg onbewolkt. We hebben vandaag 4 baan wegen en dus vordert onze tocht goed. Als we onderweg een wissel van bestuurder willen doen en we de snelweg zijn afgegaan zien we een groot bord “Carrefour” en besluiten we onze voorraden aan te vullen. We kunnen alles vinden wat op ons lijstje staat en vullen tot slot nog even onze brandstoftank. We gaan weer verder op weg en bereiken aan het begin van de avond Camping El Greco aan de rand van Toledo. Als we geïnstalleerd zijn zetten we de TV aan, want we zijn benieuwd wat er in Utrecht is gebeurd en wat de stand van zaken is. Wat een verschrikkelijk nieuws! ’s Avonds besluiten we om de volgende dag Toledo te bezoeken.

19-3-2019: Toledo (E) en Camping El Greco

Bij het opstaan blijkt het weer een zonnige dag te zijn, zij het dat de temperatuur stukken lager is dan de voorbije dagen in Benidorm, maar we hebben niets te mopperen want het is nog steeds top weer. Na de lunch gaan we richting de bushalte buiten de camping en op het tijdstip van de bus regeling arriveert lijn 72. Voor € 1,40 per persoon kunnen we een enkele reis maken naar het historische centrum van Toledo; da’s geen geld vinden we. De chauffeur laveert zijn bus door de steeds smallere straten van het centrum van Toledo en binnen een kwartier arriveren we. Toledo is een van de oudste steden van Spanje en ligt boven op een berg. De rivier Tagus vormde een natuurlijke bescherming voor de stad en deze werd aangevuld met stadsmuren, die we vanuit de bus al hebben kunnen waarnemen. We oriënteren ons even op de kaart en rekening houdende met de diverse steile straten kiezen we voor een rondrit met het toeristentreintje. Als iedereen is ingestapt en het treintje vertrekt, blijkt het niet zo eenvoudig te fotograferen, want het wegdek heeft nogal wat hobbels en vering van het treintje vangt deze nagenoeg niet op. Met kunst en vliegwerk proberen we toch de nodige plaatjes te schieten en ondertussen luister ik naar de audio met achtergrond informatie over de rit. Helaas zit in de 15 aangeboden talen geen Nederlands, maar met Engels kan ik me ook uitstekend redden. We zien onderweg allerlei fraaie bouwwerken en na een ritje door het centrum verlaten we de stad en rijden we om de stad heen, zodat we ook een fraai beeld krijgen van de stad op de rots. Halverwege de rit wordt er ook gestopt en kunnen we uitgebreid fotograferen, maar vergeet ik bij het uitstappen dat ik een paar oortjes in de audio heb en breekt het snoertje af. Toledo is een bijzonder fraaie stad met meer dan 30 kerken en kloosters. De kathedraal van Toledo is een van de belangrijkste gotische kathedralen van Spanje en werd gebouwd tussen 1227 en 1493. Na ons rondje Toledo gaan we even een lekkere koffie halen op het Plaza Zocodover, waar diverse horeca zaken zijn gevestigd. Het zonnetje schijnt, maar er zit toch een frisse wind, dus blij dat we een lekkere vest hebben aangetrokken. Na de koffie gaan we het centrum te voet wat beter verkennen en brengen ook een bezoekje aan de kathedraal. Officieel wordt aangekondigd, dat fotograferen verboden is, maar we hebben alleen een paar keer op onze mobiel op een wit knopje gedrukt. De gehele kathedraal kunnen we niet bezoeken, want er staat een metalen hekwerk en door de Spaanse medewerker worden we niet toegelaten. Achter het hek lopen diverse mensen, waarschijnlijk georganiseerde groepsrondleidingen. De diverse fraaie winkeltjes in de straten verkopen vaak allerlei toeristische artikelen, waarbij opvalt dat er erg veel messen en zwaarden te koop zijn. Als je als ridder wilt beginnen kun je hier zeker aan je trekken komen. Aan het einde van de middag gaan we weer richting bushalte en terug naar de camping. Morgen trekken we weer verder richting noorden met als reisdoel Burgos.

Her.ien

Geweldig wat jullie allemaal zien oo deze reis

Elly

Leuk te lezen dat het allemaal lekker gaat! Ben benieuwd wat jullie van Burgos vinden! Ik ben daar drie keer geweest! Neem de tijd daarvoor het is mooi,