Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Spanje trip maart 2019 (9)

20-3-2019 Toledo (E) à Burgos (E)

Vanochtend blijkt het zonnetje weer te schijnen, maar de temperatuur is nog best fris. Even de laatste dingen doen voor vertrek en dan weer op weg richting noorden. Bij het plaatselijke benzinestation kopen we een vers broodje en na wat lokale wegen zitten we weer snel op de snelweg richting Madrid. We hebben gepland om een lunch en tussenstop te maken bij – het inmiddels omstreden – monument Valle delos Caidos ( vallei der gevallenen van de Spaanse burgeroorlog) iets ten noorden van Madrid in de buurt van El Escorial . Generaal Franco heeft dit monument laten uithakken in de rotsen tussen 1941 en 1959, maar gezien de rol van Franco en de omstandigheden waaronder dit monument is gerealiseerd is de Spaanse overheid hier thans minder gecharmeerd over. Als onze navigatie ons dit punt aanwijst komen we bij een grote stenen toegangsmuur met een aantal doorgangen. De rechtse en linkse poort zijn duidelijk te klein voor een camper en de middelste doorgang heeft verkeersborden verboden voor alle verkeer en een pion op straat. Er staan ook diverse politiewagens geparkeerd en we raken hierdoor in verwarring; daarnaast is er geen parkeergelegenheid en daarom kiezen voor terugrijden naar de doorgaande weg. Een (historische) vergissing of….??? We vinden het jammer dat we dit monument niet hebben kunnen bezoeken, maar binnen 10 minuten zitten we weer op de snelweg en vervolgen we onze trip. Na een poos kiezen we een parkeerplaats voor de lunch en genieten hier van ons verse broodje van Toledo. Als ik tijdens het eten even naar buiten kijk zit er een volwassen man met de broek op zijn schoenen in de berm. Zie ik dat goed….??? Jawel, hij zit daar schaamteloos zijn behoefte te doen!!! Even later stapt hij weer in zijn personenauto (Frans of Duits kenteken); duidelijk iemand die overal schijt aan heeft haha! Na de lunch vertrekken we weer richting Burgos voor de volgende stop. Het landschap is gevarieerd, dan weer bergachtig en rotsige bodem, dan weer vlakker en agrarisch bewerkt. Het weer is prima, nl. zonnig zij het wat frisser dan we gewend waren in Benidorm. De reis verloopt verder voorspoedig en rond koffietijd doen we even een pauze voor brandstof tanken, wat drinken en een sanitaire stop bij een benzinestation. Tegen het einde van de middag arriveren wij in Burgos, waar de bordjes voor Camping Fuentes Blancas ons snel in de juiste richting wijzen. Aangekomen op de camping blijkt de receptionist prima Nederlands te spreken, alhoewel hij in Spanje geboren is. Het is best druk op de camping en er staan buitengewoon veel Britten met campers en caravans. We genieten lekker van een drankje en een heerlijke avondmaaltijd. Morgen gaan we Burgos verkennen met buslijn 27 voor € 1,20 per persoon!

21-3-2019 Burgos (E) en Camping Fuentes Blancas

Omdat er nachtvorst is aangekondigd hebben we de verwarming in de camper vannacht maar aangelaten, want een compleet lege schoonwatertank (vorstbeveiliging) zaten we niet op te wachten. Bij het opstaan blijkt het zonnetje weer al te stralen, zij het dat de buitentemperatuur nog niet echt gezellig blijkt te zijn. De douches blijken goed warm te zijn, maar de afregeling van warm en koud moet even goed afgestemd worden. Er is een lekker vers broodje verkrijgbaar in de kleine campingwinkel en daarna gaan we aan het ontbijt. We willen met de bus naar Burgos en de eerst passende bus vertrekt om 12.45 uur, waardoor we nog wat tijd hebben om even op gang te komen. Als we even voor 12.45 uur bij de bushalte buiten de camping staan blijken er nog 2 stellen richting Burgos te willen. Binnen 20 minuten staan we op Plaza d’ Espagne, het eindpunt, en kunnen we onze stadstrip beginnen gewapend met een stads plattegrond van de camping. Burgos was voor Madrid de hoofdstad van Spanje en de bakermat van het Castiliaanse koninkrijk, dus we hebben de verwachtingen hoog gespannen. Op het Plaza d’Espagne maken we wat foto’s en zien de Iglesias de San Lesmes, een fraaie kerk die echter niet open blijkt te zijn. We vervolgen onze trip richting het Plaza Mayor, waar naast het gemeentehuis ook allerlei andere fraaie panden te bewonderen zijn. Onderweg komen we langs Iglesia de San Lorenzo, waar een heilige mis aan de gang is. We schuiven stilletjes in 1 van de banken aan en maken ondertussen wat foto’s. Na de mis maken we de toer af en verlaten de kerk. Binnen enkele minuten staan we bij de kathedraal van Burgos aan het Plaza de Santa Maria. We kopen een ticket en krijgen een audio toestel met Nederlandse voorlichting. Wat een prachtige kerk, wat een rijkdom en dus ook zeker de moeite waard om te bezoeken. Tijdens onze trip luisteren we natuurlijk naar de audio en maken ondertussen een veelvoud van foto’s. Na de kathedraal lopen we verder door Burgos en zien talrijke schitterende bouwwerken en de imposante Rio Arlazon (rivier), die zich als het ware door Burgos wurmt. Ondertussen is het tijd voor een drankje en een pauze en we nemen plaats op een terras nabij de Puente de Santa Maria. Na wat geharrewar bestellen we een koffie met melk, wat later een soort latte macchiato blijkt te zijn. Heerlijk in het zonnetje genieten we van ons drankje, terwijl een Spaans onderhoudsteam zich installeert met een hoogwerker auto voor onderhoud van de lantaarns. Het verloopt allemaal volgens de ARBO normen in mijn optiek, maar kost ook de nodige tijd. Na de koffie vervolgen we onze voettocht door Burgos en gaan richting het Plaza d’Espagne voor de bus. Ondertussen maken we ook diverse foto’s van indrukwekkende taferelen en gebouwen. Van het vele sletteren zijn we danig moe geworden en dus blij als we door de bus weer op de camping worden afgezet. Tijd voor een biertje in het zonnetje bij de camper. Daarna nog wat kampeerhandelingen en natuurlijk het avondeten. Morgen vertrekken we weer naar het noorden en hopen we in Frankrijk aan te komen.

Martine

Mooie kathedraal in Burgos. Een wasknijper houdt onze vorstbeveiliging in bedwang.

Godelive

Hoi Martine, bedankt voor de tip ?
Maar volgens Ben zit er een drukknop bij ons. Kan dus spijtig genoeg geen wasknijper op. ?

Elly

Mooi verhaal jammer dat je weer door moet,