Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Griekenlandtrip 2019

30-4-2019 Steenbergen - Heiderscheid (L)

Na een paar weken van voorbereidingen en vele klussen thuis is het dan weer tijd om de start te maken voor onze Griekenland trip. We hebben een 2-tal trainingen gevolgd bij ACSI, dus qua kennis zijn we weer up-to-date. Ook zijn we voorzien van de nodige materialen en documentatie, zodat de klus moet kunnen lukken. De camper heeft zijn periodiek onderhoud en keuring ondergaan en daarnaast zijn er nog diverse onderdelen vernieuwd, waaronder remblokken voor, remschijven, voorbanden, groot dakluik, waterpomp (camper voorzieningen). Nog even doorgaan en we hebben een compleet nieuwe camper zullen we maar zeggen, alhoewel de portemonnee dat niet fijn zal vinden. Ook de scooters hebben een aantal reparaties ondergaan en kunnen nu ingepakt worden in een mooi hoesje voor onderweg.

We hadden aanvankelijk maandag 29 april als vertrekdatum geprikt, maar door onvoorzien dan maar 30 april gestart. Als de laatste dingen zijn ingepakt, het huis nog een laatste check heeft gekregen sluiten we af en gaan op stap. Het is bewolkt en de temperatuur is nog best fris, maar met een vestje aan zullen we het wel redden. Iets over half elf rijden we Steenbergen uit en kiezen de A-4 richting Antwerpen. Ter hoogte van de Brabantse Wal horen we een klap, maar kunnen we niets vaststellen. We willen wel even checken of er iets met onze camper en/of aanhanger loos is, dus net over de Belgische grens stoppen we op een parkeerstrook. Bij de check blijkt er niets loos en dus stap ik opnieuw in, maar dan valt ineens de radio en de navigatie uit!!?? Ook de ventilator en cabine airco zijn "dood". We zijn nog maar ruim een half uurtje van huis en dus besluiten we terug naar Steenbergen te rijden om een en ander te laten checken door onze garage. Het is balen, maar beter nu dan ergens in het buitenland. Bij de garage wordt alles even gecheckt, maar alle voorzieningen doen het weer. Nogmaals van alles geprobeerd, maar er treedt geen storing meer op. Volgens de garage is alleen een storing door te meten, maar niet als alles werkt. Conclusie: we gaan maar weer rijden en hopen dat alles goed gaat. Het is ondertussen lunchtijd, dus we gaan even lunchen voor een lokale snacktent en zetten dan vertrekpoging nummer 2 in gang. We passeren Antwerpen zonder problemen en gaan richting Luik om vervolgens richting Luxemburg te kiezen. Bij Luik hebben we gedurende korte tijd wat vertraging als gevolg van wegwerkzaamheden, maar daarna bollen we weer gezellig verder. De lucht breekt ondertussen open en er komt een zonnetje tevoorschijn, zodat het al zomer lijkt te zijn. De camper vertoont geen kuren meer, dus "we keep our fingers crossed". Zou het dan toch allemaal goedkomen? Omdat onze reis met strubbelingen is begonnen is een overnachting in Frankrijk geen optie meer voor vandaag en kiezen we als bestemming Camping/Camperplaats "Fuussekaul", waar we in het verleden ook al eens hebben vertoefd. Rond Luxemburg-stad is inmiddels de avondspits begonnen, maar die blijkt voor ons traject mee te vallen en rond 17.30 uur arriveren we. De receptie blijkt gesloten, maar er zijn nog plaatsen vrij op de camperplaats en dus installeren we ons. We maken een praatje met een Nederlands stel uit Friesland met een oud campertje. Zij zijn door de Benelux aan het trekken en hebben nog 3 weken voor de boeg. De hoge bergen trekken wel, maar het campertje trekt dat niet meer. Als onze katten buiten lopen komt een Engels stel een kort praatje maken over onze katten en hun kat, die blijkbaar niet van kamperen houdt. We genieten nog even van het heerlijke zonnetje met een hapje en een drankje, terwijl de campingjeugd wordt rondgereden op de camping tractor met versierde wagen.

1-5-2019 Heiderscheid (L) - Huttwil (CH)

Na een heerlijke nachtrust te hebben genoten staan we weer op met een lekker zonnetje. We gaan vandaag weer verder trekken richting Zwitserland en dus worden allerlei zaken afgewerkt. Onze dochter Cindy belt nog even met de kinderen, want die hadden de foto's van de camper en opa en oma gezien en moesten even contacten. Ondertussen arriveert op de camping een groep met klassieke Porsche rijders, die een feestje hebben bij de Fuussekaul. Een mooi spectakel voor liefhebbers van auto's en de eigenaren doen hun uiterste best om met het gaspedaal de mogelijkheid van hun vehikel te presenteren. Nog even langs de receptie om te betalen, bij de containers het vuilnis te dumpen en dan klaar voor vertrek. het eerste stuk reis verloopt voorspoedig, dan nog even bij de Luxemburgse pomp goedkope brandstof tanken om vervolgens Frankrijk in te duiken. We rijden door Lotharingen met onderweg verwijzingen naar de diverse voormalige mijnstadjes en de Maginot linie (1e wereldoorlog). Het land is fris en groen, de akkers zijn ingezaaid of worden ingezaaid, het heuvellandschap geeft ons weer een echt vakantiegevoel. We koersen richting Elzas naar Straatsburg via een relatief rustige autoweg, maar bij een pauze op een parkeerplaats blijkt deze voor wat grotere voertuigen helemaal vol te staan. Op naar de volgende en daar hebben we wel een plekje om te lunchen, maar het valt ons op dat solo personenauto's het blijkbaar toch nodig vinden om op deze plaatsen te stoppen in plaats van op de reguliere personenauto plaatsen, die ruim voorhanden zijn. Een beetje rekening houden met elkaar is dan wel fijn. Onderweg kiezen we een volgende overnachtingsplaats in Zwitserland uit, die zo rond 16.30 uur bereikt moet kunnen worden. Onderweg voegt onze navigatie steeds wat reistijd toe ten gevolge van verkeersdrukte, maar datg mag de pret niet drukken. Als we bij Basel de Zwitserse grens passeren worden we in het Duits aangesproken door een goedlachse Grensbewaker, die vraagt of we voor de aanhanger ook een tolvignet hebben. We bevestigen dat deze op de chassisbalk van de dissel is aangebracht, hij laat zijn collega checken, lacht en we mogen verder. Bij het oversteken via de overkapte Rijnbrug zien we, dat het bij de Rijn-oever erg druk is vanwege het mooie weer. Zonder problemen passeren we Basel en gaan richting Luzern om daarna de gekozen camperplaats te rijden. We verbazen ons weer over hoe schoon dit land is , maar houden ons wel aan de maximum snelheid van 80 km voor een camper met aanhanger, want opnieuw een "prent" zitten we niet op te wachten.  De navigatie wijst ons weer de weg en wij komen aan op de camperplaats, die voorzien is van (gratis) voorzieningen , zoals elektra, drinkwater tappen en grijswater/chemisch toilet lozen. De camperplaats ligt naast de fabriek van FLYER elektrische fietsen, bekend om zijn hoge kwaliteitsproduct in heuvelachtig en berggebied. Als we ons plekje in orde maken worden we aangesproken door 2 jonge Nederlandse mannen, die blijkbaar hun truck net hebben gevuld met FLYER fietsen. Voor hun een vakantiebaantje, maar petje af voor het rijden met zo'n grote truck met oplegger. Daarna komt er een Franse camperaar op ons af, die zegt al jaren ACSI producten (groene gidsen) te gebruiken. Hij spreekt naast Frans ook Duits en ik maak een gezellig praatje met hem. Als we lekker even zitten te chillen komt er een Zwitser met een luxe Mercedes/Hymer camperbus naast ons staan en begint gelijk een praatje. Acht weken onderweg is volgens hem niets, want hij is al sinds 2016 continue onderweg. Hij vraagt hoe wij onze reizen documenteren en wijst op de app "polarsteps", die documenteert waar je bent, welke route en gemaakte foto's toevoegt. Klinkt goed, dus vanavond even uit proberen.

Mieke

Hoi Godelive en Ben, heel leuk jullie verhalen weer te volgen. Gelukkig gaat het nu weer goed.
Fijne reis weer morgen.
Groetjes Mieke en John

Elly

Hoi hoi Eindelijk weg. Ik zag de camper staan ik dacht oei oei! Maar alles komt weer goed! Laat het los en ga genieten. Wij wensen jullie een fijne gezellige vakantie . Groetjes Elly en Hans

Martine

Gelukkig was de valse start niet meer dan dat. Goede reis en veel plezier

Hermien

Goed te horen dat alles goed verlopen is veel plezier

Ria koks

Een mooie vakantie en er lekker van genieten !

Kees en Marij

Fijne vakantie gewenst.
Wij moeten nog 3 weken wachten voordat wij onze 6 weken geplande fietstocht gaan beginnen .
Veel plezier en geluk op jullie reis .