Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Granada verkennen

Zaterdag 28 oktober 2017 : Zoals gisteren afgesproken gaan we vandaag Granada verkennen. Granada is een middelgrote stad gelegen op z'n 730 meter boven de zeespiegel aan de voet van de Sierra Nevada. Deze stad ligt in Andalousie (het zuidelijke deel van Spanje) en is zeer bekend om het Alhambra (rode paleis) en universiteit. Zo'n 70 meter buiten de camping is er een bushalte. Voorzien van wat excursie attributen gaan we richting de bus, die redelijk op tijd arriveert. De chauffeur heet ons vriendelijk welkom en we bestellen 2 kaartjes. Binnen een half uur staan we in Granada bij het Palacio de Congresos (Beurs-/Congresgebouw). Hoe nu verder.... want we hebben geen plattegrond. Geen nood Google maps dan maar proberen een gaan op weg. Onderweg zien we een Nederlandse automobilist naar een parkeerplaats zoeken. Even vragen of hij wellicht bekend is en zowaar dat is hij. Hij moet ook richting centrum en biedt ons aan met hem op te lopen. Onderweg stelt hij zich voor als Wilbert, die beeldend kunstenaar is en in Granada een expositie heeft. Hij komt uit Bunnik, maar verblijft nu tijdelijk in een dorp bij Granada. Wilbert heeft 30 jaar geleden de kunstacademie gedaan in Granada en is dus best trots op zijn expositie. Al pratende lopen we richting centrum en op weg vraagt hij regelmatig in vloeiend Spaans de weg, want in die 30 jaar blijkt er toch wel wat veranderd in Granada haha. Na een kwartiertje scheiden onze wegen, we wensen hem succes en gaan verder. Na een poosje komen we bij de Convento de San Anton (Congregatie van de Heilige Anthonius) wat ook een opstapplaats van de City Tour blijkt te zijn. Om te voorkomen dat Godelive zich overbelast met lopen besluiten we het toeristentreintje te nemen. Het treintje voert ons langs brede wegen en smalle straatjes. Heel veel mooie gebouwen, gezellige terrasjes, veel toeristen en prachtig weer.. wat wil je nog meer. We proberen zoveel mogelijk foto's te maken, maar soms gaat het treintje te snel of zit er een medepassagier er met z'n hoofd voor. Dan maar uitstappen en de plek van nabij ontdekken om fatsoenlijke foto's te maken. Gelukkig hebben we een dagkaart en kunnen dus nogmaals een rondje maken. Ondertussen begint onze maag wat te rommelen, dus gaan we op zoek naar een gezellig terras. Een gastvrije horecaondernemer staat ons te woord in het Engels en neemt de kaart met ons door. Hij zegt dat het eigenlijk herfst is, maar dat het weer nog zomers is. We nemen de paella met een lekker biertje. Het is smullen en de tapas smaakt eveneens prima, zoals ook het biertje. We vervolgen onze trip richting Alhambra, maar een volledige tour zit er niet in. Godelive rust even uit op een bankje in de schaduw en Ben maakt een mini tour door dit prachtige paleis. Er worden een heleboel foto's gemaakt, zodat Godelive ook een indruk krijgt van al het moois. We stappen weer op het toeristentreintje en gaan richting Capilla Real Cathedral (Koninklijke Kathedraal). Onderweg ook nog eventjes winkeltjes kijken en natuurlijk wat kopen. Zoals met vele monumenten staat ook de kathedraal in de steigers helaas. We trekken weer verder en krijgen zo'n zin in een ijsje. Biedt gelijk weer de mogelijkheid om wat schaduw en rust in te bouwen in onze excursie. Het klokje tikt voort en we willen weer richting camping, dus uitstappen bij de halte van vertrek. Nog even via de flappentapper en dan naar de bushalte bij Palacio de Congresos. We merken allebei dat het een intensieve dag was, dus tijd om naar "huis" te gaan. De bus arriveert op tijd en voert ons langs diverse haltes , waaronder het spiksplinternieuwe koopcentrum Nevada, dat inmiddels in kerstsfeer wordt gebracht. Tesamen met een paar Franse medekampeerders stappen we uit bij de camping. Ze spreken behalve Frans ook Engels en een beetje Nederlands. Het was een leuke dag en gelukkig heeft Godelive geen pijn gehad vandaag tijdens de intensieve trip. We smullen op de camping nog lekker van het verse brood uit Granada. Bijkomen van de vele indrukken en daarna lekker naar bed.