Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Agadir – Ounara

Dinsdag 28 november 2017: Vanochtend loopt het wekkertje weer om 7.30 uur af, want er staat een reisdag op het programma. Even de katten voorzien van water en korrels en dan zelf aan de slag met de dagelijkse rituelen. Godelive slaapt nog, dus gauw even porren. Na het ontbijt gaan we aan de slag met de laatste inpak en service klussen. Rond de klok van 9.30 uur zijn we klaar voor vertrek. Bij de poort nog even het betaalbewijs laten zien, dat we gisteravond al hebben opgehaald. Thieu en Martine staan al buiten de poort, want die moesten nog even brandstof tanken. Op weg richting Essaouira via de N1 die een groot deel vlak langs de kust loopt. Wij kijken uit over de haven van Agadir, die weliswaar grotendeels afgestemd is op de visserij, maar ook wat handelsschepen en marineschepen huisvest. Het eerste stuk van de weg is nieuw aangelegd en rijdt dus prima. Onderweg wordt er aan de weg gewerkt en gaan we van nieuw naar oud en in aanleg. De kustlijn is ook bergachtig en de route heeft nogal wat rotondes en bochten. Er rijden ook wel zwaar beladen voertuigen die soms met moeite vooruit komen. Passeren is vaak lastig en als het verkeer het toelaat blijkt de breedte van de weg ook om stuurmanskunst te vragen. Godelive zit vandaag op de bijrijdersstoel voor het maken van de nodige foto’s. We passeren wat kleinere dorpen, maar het grootste deel van de route is dunbevolkt gebied. We zien ook weer kuddes met geiten en voor we het beseffen zitten er weer diverse beesten in arganbomen. Gelukkig weet Godelive de nodige plaatjes te schieten als Ben even kan stoppen met de camper. Een stuk verder op de route hebben diverse verkopers van arganolie zich opgesteld langs de weg en proberen kopers te lokken, soms een vriendelijke lach en een fles in de lucht stekend, maar er is er ook eentje die gewoon midden op straat gaat staan en zich bijna onderste boven laat rijden (domkop). De route is inmiddels wat meer het binnenland ingegaan en we moeten zo’n 10 kilometer gaan klimmen met veel haarspeld bochten. Er rijdt een trage vrachtauto voor de camper van Thieu en Martine, dus dat wordt geduld betrachten. De rij auto’s achter ons groeit en een enkele Marokkaan waagt het soms toch een inhaalmanoeuvre te starten. Het gaat gelukkig allemaal goed, maar wij kiezen nog steeds voor de veilige modus. Als we eindelijk bovenop de berg zijn dient zich natuurlijk een afdaling aan met deze haarspeldbochten en de trage vrachtauto blijft het grootste deel van de rit traag. Na een tijdje komt er een stuk rechte weg en wij nemen beiden de kans waar om te passeren. We passeren ook een dorp met bananenplantages en natuurlijk komen we daarna langs een kraampje met bananen te koop. Bij Essaouira nemen we de route richting Ounara, waar onze geplande camping Les Oliviers ligt. Rond 14.00 uur komen we daar aan, plekje zoeken, installeren en registreren. Tijd voor de lunch en de koffie, want die hebben we wel verdiend. We hebben weer WIFI op de camping, dus kunnen we weer wat zaken bijlezen/bijwerken. We genieten nog wat van het zonnetje, maar de wind steekt op en we draaien dan de luifel maar in voordat we schade krijgen. Morgen willen we Essaouira gaan bezoeken.