Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Camping Relais de Marrakech

Zondag 3 december 2017: Vanochtend kunnen we iets langer blijven liggen, want we hebben maar een zeer beperkte rit op het programma. We gaan naar een camping in het noorden van Marrakech om daar een paar dagen bij te komen alvorens de reis naar het Noorden weer te gaan starten. Als we opstaan is het wederom aangenaam weer en het ochtendzonnetje probeert de nachttemperatuur van rond de 8 graden weer op te krikken naar zo’n 18 graden. We kletsen nog even samen met Thieu en Martine en hun Nederlandse camperburen, die ook voor het eerst Marokko komen bezoeken. Ook zij zijn net als wij reuze enthousiast over de vele mooie dingen in Marokko. Daarna gaan we op pad en proberen we via het drukke verkeer het centrum van Marrakech uit te komen. Onderweg willen we nog even een paar boodschapjes doen bij de lokale Carrefour, maar deze giga supermarkt heeft alleen een parkeergarage en daar passen campers nu eenmaal niet in. Ook in de directe omgeving biedt ons geen mogelijkheid de campers te parkeren, dus dan maar direct richting de camping en later op de fiets maar even shoppen. Via prachtige lanen komen we in de buitenwijken van Marrakech en verlaten we de hoofdwegen. Een stukje onverharde weg leidt ons naar Camping Le Relais de Marrakech, waar we vriendelijk worden ontvangen. De camping is keurig, nette toiletten en douches, een restaurant en zelfs een prachtig zwembad met jacuzzi. De camping is niet vol, maar er zijn toch redelijk wat kampeerders met een diversiteit qua leeftijd (we schatten tussen de 10 en 75 jaar) en nationaliteit (Groot Brittannië, Frankrijk, Zwitserland, Andorra, Finland, Portugal, Spanje en Nederland) . We gaan ons installeren en genieten die middag nog van een heerlijk zonnetje en een temperatuur van 21 graden. Onze katten stellen deze stop ook op prijs, want ze kunnen nu weer naar buiten aan de lijn. Na een tijdje dient zich een jong katje aan, dat nog erg speels is en deze 2 grotere exemplaren graag van dichterbij wil bekijken. Garfield en Snoopy zijn wat minder enthousiast en stellen deze kleine “indringer” niet helemaal op prijs. Ook krijgen we die middag bezoek van een stil kippen, een paar pauwen en een eend. Zij hebben kennelijk allemaal als thuisbasis deze camping. Tussen 17.00 en 18.00 uur zakt het zonnetje langzaam weg en wordt het frisser. Een extra laagje kleding aan dan maar en als het donker wordt naar binnen.

Maandag 4 december 2017: Zodra we weer zijn opgestaan wil Garfield als eerste naar buiten. Het zonnetje schijnt weer al, maar het is nog fris. Na verloop van tijd komt het jonge katje weer opdagen en probeert weer te spelen met onze katten. Als hun lijntjes bewegen springt het katje er achteraan en wanneer onze katten het beu worden en in de camper springen, dan springt het katje hen na en wil op ontdekkingstocht. Garfield en Snoopy grommen en blazen en wij zetten deze kleine indringer weer buiten. We moeten allert blijven, want die kleine kat is kort van memorie en blijft proberen. Aan het einde van de ochtend gaan Thieu en Ben op de fiets richting de Marjane supermarkt om wat boodschapjes te doen. Het is een ritje van ongeveer 5 kilometer enkel, dus met dit mooie weer goed te doen. De mannen parkeren hun fietsen naast de hoofdingang en zetten ze dubbel op slot. Het boodschappenlijstje wordt afgewerkt, maar als Thieu en Ben buiten komen staan er geen fietsen meer!!!??? Als de mannen bekomen zijn van de eerste schrik ziet Thieu de fietsen staan, geparkeerd achter het stalletje van de winkelwagens. Gelukkig…… Een bewaker komt ons nog even vertellen, dat hij ze daar had geparkeerd, want naast de hoofdingang was het niet toegestaan. Ge mot ut maor weten niewaor? Terwijl de mannen weg zijn is Godelive aan de slag gegaan met een handwasje en een kleine schoonmaakbeurt van de camper. De was is gedaan en hangt aan de lijn en de camper glimt weer wanneer de mannen rond 14.00 uur weer de camping oprijden met de boodschapjes. Er kan weer geluncht worden en daarna is het tijd om weer even te rusten en van het mooie weer te genieten. We realiseren ons, dat dit de laatste dagen zullen zijn met deze temperaturen, want woensdag vertrekken we richting Noord Marokko. We laten deze gedachten nog even varen.

Dinsdag 5 december 2017: Als we opstaan is het kleine katje weer al in de buurt. Blijkbaar vindt ze het wel erg gezellig bij ons, maar onze eigen katten zijn nog niet altijd even gecharmeerd van deze kleine rakker. We doen het vanochtend op ons gemak, maar beginnen toch al een beetje te reorganiseren in de camper. De komende periode zullen we de zomerse kleding niet meer nodig hebben, dus die kan in de waszak. ’s Middags maken we nog een wandeling in en om de camping en maken wat fotootjes. Op zo’n 500 meter afstand zien we het voetbalstadion van Marrakesh liggen vlak langs een drukke doorgaande weg. Ook zien we nog een tweetal dromedarissen, die wellicht zijn opgetuigd om een rit te gaan maken voor toeristen. We willen het zwembad en de jacuzzi even uitproberen, maar helaas zijn deze niet verwarmd en dus voelen we er niets voor om daar in te duiken. We houden het maar droog en genieten op ons eigen terrasje nog even van het zonnetje en een drankje. Als we ’s avonds nog even checken of onze kleine kat het bakje voer leeg heeft, blijkt deze inmiddels gezelschap te hebben van haar moeder. Ze hebben kennelijk gedeeld en “ons” kleintje stoeit lekker met moeder verder. Morgen trekken we richting noorden en willen zo’n 475 kilometer afleggen. Alhoewel we het grootste deel kunnen reizen over autoweg willen we toch al om 8.00 uur vertrekken van de camping. Op tijd naar bed dan maar vanavond.

Elly

Het gaat al opschieten. 475 kilometer in een dag is wel veel!. Nou goede reis

Ad en Jenny

Jullie genieten wel van al het moois wat er te zien is. Lekker genieten van het zonnetje, wij hebben alleen maar kou en regen.
Godelive's rug doet het nu weer goed, denken we zomaar. En Ben?Gewoon zo af en toe naar het kleinste kamertje?
Nog veel plezier en succes op de "terugreis". ( We missen jullie toch wel een beetje, het is zo stil in Steenbergen-Zuid. Groetjes en tot ziens.

Ben

Goed om te melden, dat Godelive haar rug op dit moment redelijk goed functioneert. Mijn stoelgang is gelukkig weer al geruime tijd normaal. De basis om morgen Marokko weer achter ons te laten en Europa weer te betreden. Het mooie weer moet helaas achterblijven en het winterseizoen gaat ons ongetwijfeld op korte termijn tegemoet treden. Wij hebben een bijzonder kampeer avontuur beleefd met dank aan Martine en Thieu.

Martine Winkelmolen

Niks te danken, het was gezellig.