Snoopy /Garfield reizen mee. nl

Tours – Steenbergen

Woensdag 13 december 2017: Ondanks het feit dat het een godganse nacht heeft geregend, blijken de waterreservoirs onuitputtelijk en regent het dus nog steeds. We willen vanavond toch de thuisbasis gehaald hebben, dus maar snel uit de veren. Na de gebruikelijke ochtendrituelen even het vuilnis wegbrengen en de electra kabel inrollen en opbergen. Het is rond 9.00 uur en het wordt al licht als we richting de slagboom rijden. Ben is de eerste chauffeur vandaag en brengt nog snel even, zoals geïnstrueerd door de receptioniste van de camping, de toegangsbadge naar de brievenbus en dan kunnen we op weg. Ondanks dat we nog wat ochtendspits hebben verloopt het uitrijden van Tours zonder oponthoud. Op de snelweg kunnen we weer wat vaart maken, maar de regen blijft aanhouden en dus afstand houden van de voorliggers. Als we een poosje onderweg zijn valt ons oog op de linker bovenzijde van de voorruit (van binnenuit gezien) en lijkt het alsof er een scheur in zit. We denken gelijk aan de tik van gisteren en dus moeten we straks bij de pitstop even checken. Tussen Orleans en Parijs moeten we even tanken en houden we een koffiepauze en checken de vermeende scheur in de voorruit. Er zit inderdaad een pit in de voorruit en deze is aan het doorscheuren …. potverdikke! Godelive neemt na de pauze het stuur over en is dus bij Parijs de chauffeur. Rond Parijs wordt het drukker en door de regen loopt het verkeer nog minder soepel, maar Godelive weet haar “vrouwtje”te staan en laveert ons langs de “lichtstad”. Op een bepaald moment staan stukken snelweg totaal blank en moeten we dus een stukje door het water, maar gelukkig lukt dit zonder problemen. De regen wordt wat minder en daardoor wordt het rijden wat minder onaangenaam. Tussen Parijs en Lille gaan we even stoppen om te lunchen en onze katten te voorzien van hun middagmaal. Het blijft een natte dag en als het niet hard regent dan is het aan het miezeren. Afhankelijk van het soort asfalt en de drukte van het verkeer is er redelijk uitzicht of wordt je volledig onder gespetterd door het verkeer. Tussen Kortrijk en Gent houden we weer even koffiepauze en doen we weer een chauffeurswissel. Ben gaat achter het stuur en in de buurt van Gent begint het al aardig donker te worden, waardoor het zicht op de weg en de strepen behoorlijk lastig wordt. In de buurt van Antwerpen licht er wegsignalering op in verband met files en knipperen er borden van maximaal 50 kilometer, dus dat voorspelt weinig goeds. Aangezien het tegen spitstijd loopt kiezen we ervoor om niet de ring van Antwerpen te nemen, maar de “sluiproute” via de Linkeroever en de Waasland tunnel. Blijkt toch geen goede keuze, want op de gehele Linkeroever en aan de Leien in Antwerpen zijn wegwerkzaamheden. Als wij na ruim 1 uur Antwerpen achter ons laten en de A12 oprijden zien we dezelfde Belgische vrachtwagen (van der Poel transport) die voor Antwerpen de ring-route had genomen. Gelukkig geen kwestie van verkeerde keuze, maar gewoon pech vanwege drukte en slecht weer. We rijden de grens over richting Bergen op Zoom en zijn dus weer op Nederlandse bodem. We vervolgen onze route tot Steenbergen en gaan eerst even langs bij de frituur voor een frietje met saté. We hebben tijdens onze trip lekker gegeten, maar saté hebben we wel gemist. Als we de camper weer op de garage pad zetten zijn we blij dat we weer veilig thuis zijn gekomen en nemen daarna een lekker biertje.

We hebben een leuke (solo) reis gemaakt door Frankrijk en Spanje, waarbij we mooie dingen hebben gezien en ervaren. Daarna de oversteek naar Marokko gemaakt met Thieu en Martine, die een prachtige trip hebben uitgezet voor ons (en henzelf natuurlijk). Wij hebben Marokko in veel hoedanigheden gezien en beleefd, het is een mooi land met contrasten van rijk en arm, aardige mensen, veel en verschillende bezienswaardigheden en de moeite waard om (nog eens) te bezoeken. Bijna 6 weken tezamen met een ander stel waren wel spannend, maar zijn goed verlopen en het was ook gezellig. Vanuit Zuid Spanje hebben we de trip weer op eigen gelegenheid gedaan en bijna altijd stops gehad op dezelfde campings als Martine en Thieu. Goed voor de ontvlechting…..haha. Martine en Thieu hartstikke bedankt!! Door tijdsgebrek en internetperikelen zijn de foto’s van de laatste reisdagen achterwege gebleven, maar die komen er binnenkort echt nog aan. Voor de statistici onder u hierbij nog wat cijfers: 9.160 kilometer afgelegd door 5 landen in 59 dagen en op 31 plaatsen gekampeerd. Bedankt voor jullie interesse in onze reisverhalen en de leuke reacties!

Elly

Bedankt voor jullie verhalen!! Dat was echt mee genieten
Nu jullie veilig thuis kunnen we zeggen wat een geweldige reis??????

Margreet

Het was leuk jullie te volgen!

martine

"ontvlechten" zal wel lukken in dit Nederlandse weer en met al dat zand dat nu uit de camper moet gepoetst?